Laaddrukanalyse: groeiend tekort publieke laadpalen

vrijdag 25 september, 2020

Na LeasePlan trekt nu ook Enpuls (Enexis Groep) aan de bel over het groeiende tekort aan laadpalen in Nederland. Uit vandaag gepubliceerd onderzoek (de Nationale Laaddrukanalyse) blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten ongeveer 70% van de Nederlandse bevolking woont, is het de vraag of elektrische rijders daar terecht kunnen bij een openbare laadpaal. Uit het onderzoek van Enpuls blijkt dat elektrische rijders in 36 procent van de buurten met openbare laadpalen steeds vaker misgrijpen omdat de laadpalen overbezet zijn.

Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De scheefgroei neemt toe omdat de meeste gemeenten pas nieuwe laadpalen plaatsen als individuele autobezitters hier om vragen. En lang niet alle bezitters van een elektrische auto die een publieke laadpaal nodig hebben, doen een aanvraag.

Buurtprognose

De oplossing ligt volgens Enpuls in een datagedreven aanpak. Het heeft hiervoor een eigen werkwijze ontwikkeld (buurtprognose) dat momenteel landelijk grootschalig wordt uitgerold door het ministerie van I&W, RVO en ElaadNL. Deze aanpak moet veel efficiënter zijn, en het bespaart de gemeenten veel tijd in vergelijking met het afhandelen van aanvragen van individuele autobezitters.

Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Maar dan moet wel elektrisch rijden ook voor de niet-zakelijke rijder aantrekkelijk zijn.

Klik hier voor de Nationale Laaddrukanalyse

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Enpuls