Belangrijkste mobiliteitstrends: EV voert de lijst aan
dinsdag 19 januari, 2021Wat wordt de mobiliteitstrend van de toekomst? ALD Automotive deed onderzoek onder 1.350 Nederlanders en men blijkt vooral het meest te verwachten van de elektrische auto. Deelvervoer en een mobiliteitsabonnement staan respectievelijk op 2 en 3. Mobility as a Service (MaaS) blijkt weinig populair.
De uitkomsten werden door de leasemaatschappij voorgelegd aan mobiliteitstexpert Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij herkend de genoemde trends. Dat ruim 40 procent van de Nederlanders verwacht dat elektrisch vervoer de meeste potentie heeft in de toekomst, verbaast hem dan ook niet. Hij denkt zelfs dat de EV de deelauto in de weg zit. “Dat komt vooral omdat de elektrische auto op termijn goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor, ook zonder de huidige subsidie op elektrisch vervoer. Dat heeft als extra effect dat autorijden nog goedkoper zal worden dan het al is. Dat kan wel een remmende werking hebben op de andere genoemde trends, bijvoorbeeld van het deelvervoer.”
ALD Automotive ziet zelf elektrisch vervoer uiteraard ook als een groeiende trend. Volgens Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive, heeft elektrisch rijden op alle fronten de toekomst. “In 2020 is de verkoop van elektrische auto’s in Europa verdubbeld en in Noorwegen was de elektrische auto met een marktaandeel van 54% zelfs populairder dan een benzineauto. Ook in ons Nederlandse wagenpark zien we volop groei met een marktaandeel van 20% voor elektrische auto’s. En dat zijn dan alleen nog auto’s. Ook elektrische fietsen waren dit jaar niet aan te slepen.”
Chauffeurloze auto
Op de tweede positie van het ALD-onderzoek staat dus deelvervoer. Deelmobiliteit is vooral populair in (binnen)stedelijke gebieden. Van de Weijer: “Ik zie voor deelmobiliteit dan ook kansen, maar als extra service doordat je bijvoorbeeld mensen in binnensteden toegang geeft tot een auto, of om af en toe een ander soort auto te kunnen gebruiken als dat beter uitkomt of wenselijk is’.
Autonoom vervoer en het mobiliteitsabonnement delen de derde plek. Van de Weijer ziet de toekomst van de chauffeurloze auto toch ook wat verder weg dan een aantal jaren geleden werd gedacht. Het blijkt veel complexer dan gehoopt om auto’s in een ongeregelde werkelijkheid te laten functioneren. Toch is hij ervan overtuigd dat auto’s het wel steeds meer van de chauffeur gaan overnemen, bijvoorbeeld tijdens het filerijden of lange saaie ritten. “De auto kan dan enorm helpen bij het voorkomen van ongevallen. De vervelende stukken van het autorijden worden overgenomen door de auto. Dat maakt autorijden in de toekomst dus een stuk comfortabeler.”
5% vertrouwen in de Hyperloop
Kijkend naar Nederlanders tot 45 jaar dan hebben zij procentueel meer vertrouwen in de zelfrijdende auto dan wat oudere Nederlanders. “Mogelijk speelt een groter vertrouwen in technologie hier een rol en dat is goed voor de acceptatie en de implementatie van een nieuwe vorm van vervoer.”, stelt Van der Horst.
Datzelfde kan wellicht ook over de hyperloop gezegd worden. In het algemeen heeft 5% van de Nederlanders vertrouwen in de hyperloop, en daarmee dus ook in de ontwikkeling hiervan. Jongeren tot 35 jaar net iets meer en ouderen juist net iets minder. Rik Roeske, projectleider van de eerste commerciële hyperloop bij Hardt Hyperloop, snapt dat er kritisch gekeken wordt naar de hyperloop. “Dat is ook logisch, want het gaat over een heel nieuw vervoerssysteem.” Het is volgens Roeske vooral van groot belang om gezamenlijk goed en gedegen onderzoek te doen naar alle facetten van de hyperloop. Veiligheid voorop, maar ook gewenning, reisbeleving en acceptatie staan hoog op de onderzoeksagenda van Hardt Hyperloop.
MaaS moet nog werken aan bekendheid
Het mobiliteitsconcept Mobility as a Service (MaaS) waarbij reizigers via een app een op maat gemaakt realtime reisadvies ontvangen en waarbij er gebruik gemaakt kan worden van verschillende soorten mobiliteit, lijkt met 6% ook nog niet heel populair. “Op zichzelf is dat een beetje vreemd. Het MaaS-concept maakt gebruik van verschillende vervoersmiddelen die individueel in opkomst zijn. Zoals bijvoorbeeld de e-bike, ov en ook deelmobiliteit. Deze worden naadloos op elkaar aangesloten en gecombineerd. Verschillende trends waarvan men afzonderlijk verwacht dat ze veel populairder gaan worden. MaaS moet vooral nog werken aan zijn bekendheid en het gemak dat het brengt”, veronderstelt Van der Horst.
De vraag is volgens Carlo van de Weijer vooral of mensen de auto wel zo makkelijk weg willen doen in ruil voor een MaaS-abonnement. “Dat de respons daarover wat lager ligt, hangt wellicht ook een beetje af van de definitie: Een private leaseauto, de ov-fiets en de reisplanners op je smartphone worden al heel veel gebruikt en zijn feitelijk ook al een soort MaaS. Maar een allesomvattende MaaS-dienst waar je je eigen vervoersmiddelen voor inruilt is nog lang geen gemeengoed.”
Dat mobiliteit aan veranderingen onderhevig is, is een feit. Vervoer wordt duurzamer, veiliger, flexibeler en comfortabeler. En dat is wat deze trends allemaal laten zien. Van de Weijer: “Mobiliteit moet zonder meer voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar blijven. Want mobiel zijn zit diep in onze instincten en maakt mede daarom de mens gelukkiger.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility




