Verdienen aan een (groen) laadplein…

vrijdag 16 juni, 2023

Laadpaalleverancier Blue Current wijst momenteel haar klanten op de potentie van de zogenaamde HBE’s. Er heerst namelijk onwetendheid over deze Hernieuwbare Brandstof Eenheid-regeling en fleetowners laten daardoor geld liggen.

De werking van het HBE-mechanisme

Een HBE is feitelijk een certificaat dat verkregen wordt bij het laden van elektriciteit aan vervoer. Deze certificaten zijn verhandelbaar en hebben een marktprijs. De verkoop van deze certificaten kan op jaarbasis per dubbele AC laadpaal tot wel 1500 euro opleveren, afhankelijk van de omstandigheden. Dit marktmechanisme moet ervoor zorgen dat de (EU) doelstellingen voor een toenemend aandeel hernieuwbare energie in vervoer worden gehaald.

De extra inkomsten uit HBE’s versterken de – toch al sterke – business case van nieuwe laadpleinen, of deze openbaar, voor werknemers of voor bedrijfslogistiek zijn. En dat ziet ook Blue Current, die zijn klanten momenteel wijst op de voordelen van HBE’s. Mark de Raaij, mede-oprichter van Blue Current, ziet nog veel onwetendheid in de markt over HBE’s. “In gesprek met verschillende bedrijven proeven we de onwetendheid over HBE’s. Wij leggen het begrip dan zo simpel mogelijk uit. Maar ook hoe we de HBE’s zo kunnen inrichten zodat het zakelijk voordeel zoveel mogelijk wordt benut – op duurzaam én financieel vlak. Daar zijn wij voor. Het voordeel zit met name in het zoveel mogelijk laden met groene energie, zoals zonne- en windenergie. Hiermee kunnen de meeste HBE’s worden verdiend. Dus: hoe groter het wagenpark, hoe meer elektrische laadpunten, hoe meer je ervoor terugkrijgt.”

Salderingsregeling

De regeling hoe De Raaij het in het kort uitlegt: hoe meer stroom (kWh) geladen wordt in elektrische auto’s, hoe meer vergoeding je krijgt. Voor groene stroom, zoals van eigen zonnepanelen, krijg je zelfs meer dan 3x zoveel terug. ‘Teveel’ opgewekte energie kan opgeslagen worden in een batterij, dat optimale winst aan HBE’s oplevert. “Normaal heb je te maken met de zogenoemde salderingsregeling, waarbij je de opgewekte energie binnen het uur kan inzetten om er zoveel mogelijk HBE’s uit te halen. Voor energie vanuit de batterij heb je geen limiet. Deze manier van het circulair inzetten van energie zien wij als de toekomst en helpen bedrijven daarom graag op weg.’’

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Blue Current