RAI Vereniging: betaalbare mobiliteit is ook bestaanszekerheid
dinsdag 19 september, 2023Betaalbare mobiliteit is een belangrijke pijler onder bestaanszekerheid van Nederlanders en noodzakelijk om mee te draaien in de maatschappij. Dit stelt Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging, in een reactie op de plannen voor 2024 van het demissionair kabinet.
Volgens Van Bruggen heb je niets aan verhoging van de koopkracht als je vervolgens leegloopt op je vervoerskosten. “Mobiliteit dreigt onbetaalbaar te worden voor Nederlanders.”
Daarbij dreigt de vergroening te stoppen omdat er nog onduidelijkheid is over en de hoogte van de autobelastingen voor de periode na 2025. “Dat schrikt de consument af en stopt de vergroening. De subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s wordt afgebouwd en is straks alleen beschikbaar voor tweedehands elektrische voertuigen. En om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk”, aldus Van Bruggen.
Leaseregeling voor fietsen
RAI Vereniging wil ook dat de inzet van elektrische scooters en fietsen over korte tot middellange afstanden wordt vergroot. De leaseregeling voor fietsen is dit jaar al vereenvoudigd, de laatste etappe naar een succesvolle inzet van de lease is het behoud van een kilometervergoeding. Bovendien is RAI Vereniging voor om de rijbewijseisen voor motorfietsen te verlagen, net als in andere landen van Europa. “Een kans voor open doel om de filedruk te verlagen en de uitstoot te verminderen.”
Ook een doorn in het oog blijft het afschaffen van belastingvrijstelling op een nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. RAI Vereniging wil deze vrijstelling behouden. Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot. “De bpm-verhoging moet van tafel.”
Subsidiepot zero-emissie vrachtwagens
Wel tevreden is Van Bruggen dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de subsidiepot voor zero-emissie vrachtwagens aanvult met 27 miljoen. “Veel ondernemers willen de overstap maken, maar lopen vast op de investering in duurzaam vervoer. Bij vorige subsidierondes, was de pot binnen één dag al overschreven. Bewijs dat subsidiering essentieel is voor een soepele transitie.”
Het ministerie heeft uitgerekend dat met het nieuwe subsidiebedrag ruim 750 elektrische vrachtwagens straks de weg op kunnen. Een mooie stap voorwaarts, maar meer is nodig.
Ook goed is dat het kabinet meer ruimte maakt voor hernieuwbare brandstoffen, stelt Van Bruggen. RAI wil het liefst een permanente accijnsverlaging op schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine. “Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard. Ook het verder verhogen van het bijmengplafond van hernieuwbare brandstoffen gaat veel uitstoot schelen.”
Categorie: Overheid / Politiek




