NZMO: groei zakelijke kilometers maar tempo elektrificering daalt
donderdag 28 september, 2023Slecht nieuws met betrekking tot de filedruk én de vergroening van mobiliteit, blijkt uit het zojuist gepresenteerde Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2023. Het aantal zakelijke afgelegde autokilometers stijgt en het tempo van elektrificering daalt.
De filedruk ligt inmiddels op het hoogste niveau ooit; het is dit jaar met vier procent gestegen. Voor 2024 wordt opnieuw een lichte stijging voorspeld, wat zou resulteren in een toename van het aantal gereden kilometers van 7% in vergelijking met het referentiejaar 2019. Vooral kleine en middelgrote bedrijven verwachten een groei in het aantal kilometers.
Een opvallende bevinding is dat ongeveer 85% van de zakelijke reizigers tijdens de spitsuren reist. Van deze groep kan ongeveer 40% niet vermijden om tijdens de spits te reizen, terwijl nog eens 40% actief probeert de spits te ontwijken. De overige 20% heeft wel de optie om de spits te mijden maar doet dat niet. “Het gaat al met al om een enorm contingent aan zakelijke reizigers dat tijdens de spits reist en aangeeft dat als last(ig) te ervaren”, stelt hoofdonderzoeker Eric Vousten van bureau VMS Insight.
“Opvallend is dat het anders organiseren van werktijden, zoals door het invoeren van flexibele aanvangstijden en het herplannen van overleg in bijna 70% van de gevallen wordt gezien als een effectieve mogelijkheid om wél buiten de spits te kunnen reizen.”
Reistijd het belangrijkst
Duurzaamheid en CO2-reductie staan hoog op de agenda, vooral bij grote ondernemingen. Desondanks staat de vergroening stil. Het aantal bedrijven dat als (harde) voorwaarde stelt dat er elektrisch gereden wordt, is in 2023 niet toegenomen. Volgens Vousten betekent dit niet dat er minder waarde aan vergroening wordt toegekend. “Milieuvriendelijk reizen wordt steeds belangrijker voor zakelijke reizigers, met uitzondering van autorijders. Het verminderen van de reistijd blijft voor alle zakelijke reizigers het belangrijkste criterium.”
Interesse in MaaS lijkt af te nemen
Een andere conclusie uit het NZMO 2023 is dat bedrijven een groei in hun personeelsbestand zien en verwachten dat deze groei zich voortzet. “Het aanbieden van mobiliteitsoplossingen blijft een effectief instrument om nieuw personeel aan te trekken. Bedrijven bieden steeds vaker secundaire arbeidsvoorwaarden aan op het gebied van mobiliteit, zoals een auto van de zaak, een fiets van de zaak en mobiliteitsdiensten”, aldus Vousten.
Bedrijven zoeken daarbij flexibele oplossingen voor hun wagenpark. Elektrische voertuigen (EV’s), fietsen en openbaar vervoer worden gestimuleerd als onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Interesse in Mobility as a Service (MaaS) lijkt af te nemen, ondanks het groeipotentieel.
Nieuwe automerken
Dit jaar is voor het eerst gepeild hoe de markt kijkt naar “nieuwe automerken” met oorsprong voornamelijk in China. Over het algemeen zijn zakelijke autorijders positiever over deze merken dan particuliere autobezitters, waarbij 32% van de zakelijke autorijders positief is, terwijl 40% van hen deze merken als volgende keuze afwijst. “Een aanzienlijke groep verwacht dat binnen drie jaar er nieuwe merken zijn opgenomen in hun wagenpark, ook al zijn er zorgen over de kwaliteit en privacy”, zegt Vousten. Polestar, Lynk & Co, MG, BYD, Nio en Xpeng staan daarbij op pole position.
Het NZMO is een jaarlijks onderzoek naar de manier waarop bedrijven en reizigers in Nederland hun zakelijke mobiliteit inrichten. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automotive Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC en de NS. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau VMS | Insight. Aan het onderzoek deden 3.431 zakelijke reizigers en 494 bedrijven mee.
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten




