Greenwheels breidt klantenbestand uit met 54%
donderdag 14 december, 2023Greenwheels meldt een “stevige groei” over het jaar 2023: de vloot is met 250 nieuwe auto’s gestegen van 2.510 naar 2.760 en er zijn 25 nieuwe woonplaatsen aangesloten wat Greenwheels in totaal in 190 plaatsen actief maakt.
Maar de meest essentiële groei die het bedrijf doormaakte is die in het aantal gebruikers: het klantenbestand breidde in 2023 uit met 54%. Michiel Cuppen verving in november Andrew Berkhout als CEO van het autodeelbedrijf. “Deelvervoer wint aan populariteit. De Greenwheels-rijder kiest bewust voor het gemak en de zekerheid van een auto én een eigen parkeerplek. Ons ‘station-based’ model, waarbij de deelauto een vaste locatie heeft, sluit naadloos bij die wens aan,” aldus Cuppen.
Uit de jaarcijfers blijkt verder dat de deelauto’s vooral worden ingezet voor langere ritten: het gemiddeld aantal kilometers per rit bleef in 2023 schommelen rond de 65. De grootste groei van auto’s waren in Rotterdam (+47 auto’s) en Utrecht (+32 auto’s).
70% van de tijd in gebruik
Uitschieters in gebruik waren de elektrische VW e-Ups bij het NS-station Europapark in Groningen en aan de Schepenlaan in Amsterdam. Deze Greenwheels exemplaren zijn bijna 70% van de tijd in gebruik. Ter vergelijking: een privéauto is zo’n 5% van de tijd in gebruik. Sowieso gaat het met de bezettingsgraad van de auto’s beter: Een Greenwheels-deelauto wordt gemiddeld ruim 5 uur per 24 uur gereserveerd.
Wat blijkt nog meer? Greenwheels-rijders zitten minder vaak dan privéautogebruikers alleen in de auto (in meer dan 50% van de ritten zijn er meerdere passagiers) en rijden bewuster. Zo rijdt 86 procent van de Greenwheels-rijders minder dan 5.000 kilometer per jaar, terwijl een gemiddelde autobezitter 10.000 kilometer per jaar in de auto zit. Of het ook keurige verkeersdeelnemers zijn? Met gemiddeld een halve boete per jaar zitten Greenwheels-rijders in ieder geval ver onder het Nederlands gemiddelde van 1,4 boetes per jaar.
Categorie: Huur & Deelauto's



