RAI: ook PHEV speelt rol in transitie!

donderdag 11 april, 2024

RAI Vereniging zegt de verlenging van het MRB-voordeel voor elektrische auto’s te verwelkomen, maar benadrukt dat dit niet ten koste mag gaan van de plug-in hybride. Want ook de PHEV heeft een rol in de transitie.

Het voorgestelde beleid, dat vanaf 2026 van kracht zou moeten worden, behoudt de kortingen op de motorrijtuigen­belasting (MRB) voor elektrische voertuig­en tot 2031. Zonder deze aanpassing zouden de kortingen op de MRB voor EV’s vanaf 2026 verdwijnen. Vanwege het gewicht van een EV t.o.v. een benzinevariant wordt elektrisch rijden zonder aanpassing duurder. Daarom heeft de RAI Vereniging, samen met andere stakeholders, gepleit voor een gewichtscorrectie van 400 kg, wat neerkomt op 60% van het volledige MRB-tarief. Dit voorstel is nu opgenomen in de plannen.

Maar de kosten wil het demissionaire kabinet betalen door het schrappen van de voordelen van de plug-in hybride. Nu betalen PHEV rijder nog een halftarief van de MRB. Daarnaast is de BPM laag, want die wordt berekend over de CO2-uitstoot van de auto. En de PHEV heeft een (theoretisch) laag verbruik. RAI  Vereniging pleit, net als voor elektrische auto’s, voor een correctie in de MRB voor PHEV’s (200 kg). Niet alleen EV’s, maar ook PHEV’s spelen volgens RAI Vereniging een belangrijke rol in de overgang naar schonere en zuinigere mobiliteit. “Ze leveren namelijk een aanzienlijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Bovendien dienen ze als opstap naar elektrisch rijden voor consumenten.”

RAI stelt dat de transitiekosten voor een groot deel uit de algemene middelen moeten komen en niet alleen uit het autodomein.

Categorie: Fiscaal
Labels: RAI Vereniging