‘Valet charging’ tegen tekort aan oplaadpalen

woensdag 15 juli, 2015

Een parkeerservice voor elektrische auto’s in openbare garages en bedrijven, een zogenaamde ‘valet charging’. Met deze aanpak kan worden voorkomen dat een laadpunt onnodig bezet blijft door een auto die opgeladen is. Volgens onderzoek blijkt het financieel het meest voordeligst en duurzaamst om het tekort aan laadpalen in bijvoorbeeld parkeergarages aan te pakken.

Het onderzoek is uitgevoerd door studenten van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). “Een parkeerservice is de eerste, logische stap op weg naar efficiënter en slimmer laden”, aldus de studenten Brent Bodenhorst Meyer, Rowan Siskens en Kristinka Wilmink. De drie studenten hebben zich onder begeleiding van netbeheerder Stedin, kenniscentrum ElaadNL en EY verdiept in deze problematiek.

laadpaal_openbaarZe presenteerden vandaag de resultaten van hun onderzoek aan diverse bestuurders zoals Pex Langenberg (wethouder duurzaamheid, Rotterdam), Jan Peter Balkenende (partner bij EY), Marko Kruithof (manager duurzaamheid Stedin) en Onoph Caron (directeur ElaadNL).

Forse investeringen

Ondanks de forse investeringen in laadpunten blijft er een tekort. Vooral bij bedrijven en in openbare garages. Het bijplaatsen van laadpunten op deze locaties is kostbaar. Het elektriciteitsnet moet verzwaard worden en de aanvragers gaan elke maand honderden euro’s meer betalen voor hun aansluiting.

Ook voormalig premier Jan Peter Balkenende, huidig partner bij EY, ziet dat laadpalen niet efficiënt worden gebruikt. “Auto’s staan te lang aan de stekker. Andere auto’s kunnen daardoor niet worden opgeladen met alle nadelige gevolgen van dien. Kortom, voor dit probleem van inefficiënt gebruik van de laadpalen moet een oplossing worden gevonden.”

Goedkoopste oplossing

Smart charging moet op termijn uitkomst bieden. Dan kunnen er meerdere oplaadpunten worden gecreëerd zonder het net te vergroten. Voordat het zover is, kunnen bedrijven of parkeergarages ‘valet charging’ invoeren. Beheerders van de parkeergarage of facilitaire medewerkers van een bedrijf kunnen de elektrische auto’s aan de laadpalen laten rouleren. De berijders leveren hun sleutel bij hen in en geven van tevoren aan – bijvoorbeeld via een app – wanneer ze de auto weer nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt dat dit op dit moment de goedkoopste en duurzaamste oplossing is.

Categorie: Elektrisch rijden
Labels: EY