Zakelijk rijder wil leaseauto best delen
dinsdag 23 april, 2024Meer dan de helft van de Nederlandse werkgevers én werknemers vindt het delen van zakelijke leaseauto’s met collega’s een eigentijds idee. Dat blijkt uit onderzoek van de Coalitie Anders Reizen dat werd uitgevoerd door Verian (voorheen Kantar).
De helft van de ondervraagden zou de eigen privéauto minder gebruiken als de leaseauto van collega’s deelbaar wordt. En dat leidt tot meer ruimte voor groen en minder CO2 uitstoot.
Leaserijders willen het wel in de portemonnee ervaren dat het voordelen oplevert als de zakelijke leaseauto wordt gedeeld. Ruim 7 op de 10 zakelijke leaserijders vinden het belangrijk dat de eigen bijdrage of bijtelling omlaag gaat als er wordt gedeeld. Daarnaast vindt deze groep vooral regie en controle belangrijk. Zo willen zij de auto in het weekend blijven gebruiken en zelf bepalen wanneer en hoe lang de auto wordt gedeeld. Voor niet-leaserijders speelt een andere voorwaarde een rol: het moet vooral geen gedoe opleveren voor de leaserijder.
Potentie enorm
Volgens Hugo Houppermans, directeur van de Coalitie Anders Reizen waar 70 grote Nederlandse werkgevers bij zijn aangesloten, loopt Nederland vast als we niets doen. “Tegelijk is de potentie van het delen van zakelijke leaseauto’s enorm. Nederland telt bijna een miljoen zakelijke leaseauto’s. Een groot deel van deze auto’s zijn elektrisch en schoner dan privéauto’s. Door zakelijke leaseauto’s te delen kunnen meer mensen duurzamer reizen, de privéauto laten staan en kosten besparen. Waar wachten we nog op?”
Een van de bedrijven die delen op de kaart wil zetten binnen de eigen organisatie, is Royal HaskoningDHV. Maar het is wel een volgende stap. “Wij zijn bezig om striktere regels te hanteren voor het toekennen van leaseauto’s. De volgende stap is om samen reizen en het delen van auto’s te stimuleren”, zegt Anton van der Sanden, Global Director Mobility & Infrastructure.
Kostenbesparing
Bij drinkwaterbedrijf Vitens zijn er al werknemers die onderling delen, stelt de Coalitie. Dit gebeurde na een check bij de leasemaatschappij, die er wel meer akkoord moet gaan. Anders Reizen gaat overigens nu met leasemaatschappijen, belastingdienst en werkgevers aan de slag om het idee in praktijk te brengen en wil obstakels en belemmeringen uit de weg ruimen.
Overigens zijn ook werkgevers (55%) positief over het deelbaar maken van zakelijke leaseauto’s onder de eigen collega’s. Redenen voor werkgevers om positief te zijn over het idee: kostenbesparing, minder benodigde auto’s en passend bij duurzaamheidsbeleid. Maar ruim de helft denkt tegelijk dat het veel tijd en energie kost om het te regelen.
Eerder bleek ook al uit ANWB-onderzoek, voornamelijk onder kleinere MKB-bedrijven en zelfstandigen, dat deelmobiliteit geen taboe meer is.
De Coalitie Anders Reizen liet het draagvlakonderzoek uitvoeren onder ruim 1200 werkende Nederlanders. Het bedrijvencollectief verwacht dat er grote problemen zullen ontstaan voor de Nederlandse samenleving door de druk op het mobiliteitssysteem, en kijkt naar oplossingen. Tot 2030 komen er naar schatting een miljoen auto’s en 1 miljoen woningen bij. De infrastructuur wordt de komende jaren nagenoeg niet uitgebreid.
Categorie: Huur & Deelauto's



