75% EV-occasions grensoverschrijdend verhandeld

maandag 6 mei, 2024

Volgens een online enquête onder Europese partnerdealers van AUTO1.com – vandaag gepubliceerd – zijn een lage verkoopprijs en transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij de belangrijkste factoren voor consumenten om EVs te kopen.

Jaarlijks houdt AUTO1.com een enquête naar elektrische auto’s onder haar 19.000 Europese handelspartners. Het geeft goed inzicht hoe elektrische auto’s het momenteel doen op de occasionmarkt en hoe begeerlijk ze zijn voor consumenten. Onder EV’s schaart het onderzoek overigens ook (stekker)hybrides.

Klik om te vergroten

Wat zoal blijkt uit het onderzoek? De prijs van een EV blijft de grootste factor voor consumenten. Volgens de meerderheid (56.7%) van de partnerdealers van AUTO1.com is een lagere verkoopprijs de belangrijkste factor voor hun klanten om een EV te kopen. “Net als onze partnerdealers geloven wij dat lagere consumentenprijzen voor EV’s een essentieel component zijn voor een bredere acceptatie van EV’s en elektrische occasions spelen een cruciale rol als het gaat om betaalbaarheid,” aldus Ruben Veldkamp, Director AUTO1.com Nederland.

Testen oplaadcapaciteit

Transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij van een elektrische auto is de op één na belangrijkste factor (29,7%) voor consumenten om een EV te kopen. Op de voet gevolgd door subsidies voor elektrische auto’s (29,4%) en gemakkelijke toegang tot oplaadinfrastructuur (28,8%).

Klik om te vergroten

Volgens Veldkamp wordt het testen van de oplaadcapaciteit van de batterij op het moment van de transactie een belangrijk aspect bij het bepalen van de waarde van tweedehands elektrische auto’s. “Toegang hebben tot de huidige en historische staat van het voertuig en informatie over de gezondheid van de batterij is waardevolle informatie voor kopers. Daarom maken we deel uit van de werkgroep Battery Health van de Car Remarketing Association (CARA), met als doel het creëren van gestandaardiseerde certificeringen.”

Ten slotte geeft 22,7% van de partnerdealers van AUTO1.com in het onderzoek aan dat zij denken dat duurzaamheid van invloed is op het koopgedrag van consumenten.

Toyota aan de leiding

Klik om te vergroten

Wat betreft het aantal verhandelde elektrische auto’s op AUTO1.com bleven Toyota, Volkswagen en Tesla voor het derde achtereenvolgende jaar de top drie domineren, met Toyota aan de leiding. Volvo realiseerde in 2023 een groei van bijna 90% op jaarbasis, waardoor het voor het eerst in de top 10 terecht kwam. Kia zakte daardoor uit de top 10. Binnen de top 20 van verhandelde EV-merken op het platform vielen Cupra met 321,1% (jaar-op-jaar groei) en Jeep met 158,6% (jaar-op-jaar groei) op met indrukwekkende groeicijfers in 2023. MG heeft zich ontpopt als het grootste Chinese merk op het platform.

In 2023 was meer dan 65% van de verhandelde elektrische auto’s tussen de 1 en 5 jaar oud, terwijl ongeveer 33% ouder was dan 5 jaar. Dit is een subtiele verschuiving ten opzichte van 2022, toen 70% van de verhandelde EV’s tussen 1 en 5 jaar oud waren en 30% ouder dan 5 jaar. Deze trend wijst op een geleidelijke verandering in de leeftijdsverdeling in de richting van oudere tweedehands elektrische auto’s.

75% grensoverscheidend

Ongeveer 75% van de elektrische auto’s werd in 2023 grensoverschrijdend verhandeld op het Europese platform. Nederland behield de leidende positie met de grootste vraag naar EV’s op AUTO1.com, gevolgd door Frankrijk dat steeg van de vierde plaats in 2022 naar de tweede plaats in 2023. Denemarken bezet consequent de derde positie voor het derde opeenvolgende jaar, gevolgd door Duitsland en Spanje op de vierde en vijfde plaats. Finland stond tweemaal op de tweede positie maar daalt nu naar de zesde plaats.

Met name Italië en Polen lieten een aanzienlijke groei zien in het aantal verhandelde EV’s: Italië was 15e in 2022 en 11e in 2023 met een groei van 55% op jaarbasis, terwijl Polen 13e was in 2022 en 8e in 2023 met een groei van 49% op jaarbasis.

Categorie: Remarketing
Labels: AUTO1 Group