Aantal ZE-zones wordt “kleiner dan verwacht”

vrijdag 24 mei, 2024

Het aantal gemeentes dat per 1 januari 2025 zero-emissiezones voor stadslogistiek invoert, is kleiner dan verwacht, schrijft Natuur & Milieu naar aanleiding van eigen onderzoek.

Van de 33 gemeentes die een emissievrije zone gaan invoeren, doet slechts de helft dit per 1 januari 2025. Enkele gemeentes dreigen nu terug te deinzen, mede onder invloed van ‘negatieve media-aandacht’, zoals Natuur & Milieu het omschrijft. Ook is onlangs besloten om oudere Euro-6 bakwagens tot 2028 toegang te geven met een Datum Eerste Toelating tussen 1 januari 2017 en 2020.

Natuur & Milieu gaat in haar rapport in op de kritiekpunten van ZE-Zones, zoals over de financiële problemen die de zones ondernemers kunnen opleveren, onvoldoende laadpalen en netcongestie. De kritiek wordt gepareerd, Natuur & Milieu wijst daarbij bijvoorbeeld op de recente impactanalyses van Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam die laten zien dat de ZE-zones zorgen voor een forse reductie in de uitstoot van stikstofoxiden. Daarmee hebben ze een belangrijk positief effect op de gezondheid van bewoners en bezoekers van die steden.

“In 2024 beslissen de betrokken gemeenteraden over de emissievrije zone. Dit is een cruciaal jaar. We roepen hen allen op om de zone zo snel mogelijk in te voeren”, aldus Nienke Onnen, programmaleider Mobiliteit van Natuur & Milieu.

 

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Natuur en Milieu