Barometer: nog weinig sturing op energieverbruik EV’s
vrijdag 12 juli, 2024Terwijl er door bedrijven volop wordt gestuurd op brandstofverbruik, geldt dit nog niet op het energieverbruik van de groeiende vloot van elektrische voertuigen. Maar ook: de leaseauto vormt steeds minder dé standaard mobiliteitsoplossing voor medewerkers. Het een en ander blijkt uit de nieuwste, jaarlijkse Barometer Zakelijke Mobiliteit van Fleet Support.
Volgens de fleetmanagement-organisatie vallen een aantal zaken op in dit onderzoek waaraan 31 vertegenwoordiger van diverse bedrijven hebben deelgenomen, gezamenlijk goed voor een park van 22.500 voertuigen. Zo doen steeds meer bedrijven zaken met 1 leasemaatschappij; maar liefst 45% van de ondervraagde bedrijven gaat voor één leverancier. Met wil één aanspraakpunt, het ontbreken van marktwerking wordt ondervangen door middel van prijsborging.
Ook opvallend: een groot deel van de ondervraagde bedrijven hanteert ‘nog altijd’ de 15.000 kilometernorm voor het toekennen van een leaseauto. De maximale looptijd is gemiddeld 54 maanden of 175.000 kilometer. Vreemd genoeg wordt er vrijwel geen onderscheid gemaakt in normleasebedrag tussen fossiel- en elektrische voertuigen. Die normleasebedragen worden ook nog eens door veel bedrijven niet geïndexeerd. Volgens de barometer indexeert slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag. 25% van de bedrijven indexeert nooit en 45% geeft aan dat er in een andere frequentie wordt geïndexeerd of alleen ad-hoc naar gekeken wordt.
4 op de 10 alleen EV
Waar Fleet Support nog onlangs in een interview met TrendsinAutoleasing opriep dat het tijd wordt om ook te sturen op de kosten van een elektrische auto – liefst 4 op de 10 bedrijven sluit brandstofvoertuigen al uit van de leaseregeling! – blijkt die noodzaak in de markt nog niet gevoeld te worden. Zeker 80% van de onderzochte bedrijven zegt geen beleid te voeren op het verlagen van het energieverbruik van elektrische auto’s. “Snelladers vermijden en thuisladen stimuleren zou een voorbeeld van sturing kunnen zijn”, aldus Fleet Support.
Ook duidelijk te zien: de leaseauto vormt steeds minder dé standaard mobiliteitsoplossing voor medewerkers. Uit de barometer blijkt dat vooral het mobiliteitsbudget populair is: ruim 65% van de deelgenomen bedrijven biedt het aan. Toch nog opmerkelijk: 14% van de bedrijven biedt helemaal geen alternatief voor de leaseauto aan.
Klik hier voor alle 9 trends in onze rubriek Uitgelicht!
Categorie: Fleetmanagement / inkoop