Nationaal Laadonderzoek: EV-rijder omarmt slim laden

donderdag 12 september, 2024

Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde Nationaal Laadonderzoek 2024. Want slim laden is goed voor de eigen portemonnee.

Thuis blijkt slim laden al zeer populair te zijn: maar liefst 83% van de EV-rijders geeft aan hier gebruik van te maken. Dit geldt met name voor rijders die hun eigen laadkosten betalen, waarbij dynamische stroomtarieven en het laden met stroom van eigen zonnepanelen vaak worden toegepast. Van de thuisladers beschikt 91% over zonnepanelen, en zij willen de opgewekte zonnestroom steeds vaker gebruiken voor het opladen van hun elektrische auto.

Het onderzoek laat ook zien dat het slim laden bij publieke laadpalen en op het werk aan populariteit wint. In 2024 geeft 17% van de respondenten aan wel eens slim te laden op het werk, een stijging ten opzichte van 10% in 2023. Bij publieke laadpalen is dit percentage gestegen van 14% naar 23%. Een vijfde van de EV-rijders heeft bovendien interesse in dynamische tarieven bij publieke laadpalen, waarbij ze zelf willen bepalen wanneer ze wel of niet slim laden, afhankelijk van de stroomkosten tijdens piek- en daluren.

Nooit bijladen

Het onderzoek schetst een mooi beeld van de huidige elektrische rijder, waarbij er dit jaar ook flink wat particuliere EV-rijders aan meededen. De meeste mensen geven aan dat de batterij van de EV meestal voldoet voor de dagelijkse afstanden. 45% van de EV-rijders hoeft onderweg nooit bij te laden, dat is 5%-punt meer dan vorig jaar. Hierbij zijn vakanties niet meegeteld.

De EV-rijder geeft aan nog steeds vooral thuis op te laden. In 2024 wordt volgens de deelnemers 52% van de kilometers bij een privé laadpaal thuis geladen, 6% bij het stopcontact thuis, 15% bij openbare laadpalen in de buurt, 5% bij openbare laadpalen elders, 12% op het werk en 9% bij de snellader onderweg.

Mensen die geen privé laadvoorziening hebben, laden 54% van de kilometers op bij een openbare laadpaal in de buurt. Ook wordt er door deze groep drie keer zoveel gebruik gemaakt van laadpalen op het werk en bijna twee keer zoveel snel geladen.

Ruim voldoende

Alle laadinfrastructuur in Nederland scoort een ruim voldoende of hoger. Het thuislaadpunt wordt zoals vorige edities het best beoordeeld met een 9,2. Het laagst scoren laadpunten in het buitenland (6,2), hoewel de beoordeling is verbeterd ten opzichte van vorig jaar (5,9). De meeste EV-rijders (75-77%) hebben een vast patroon (op dagen dat ze hun auto opladen) waarop ze hun auto aan de laadpaal zetten en er weer weghalen.

Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders).

Hier kunt u het Nationaal Laadonderzoek 2024 downloaden.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ElaadNL, Nationale Agenda Laadinfrastructuur