Platformauto: leaseauto zonder bijtelling
maandag 16 september, 2024Platformauto.nl lanceert vandaag een nieuwe abonnementsdienst waarbij het claimt dat leaserijders auto’s onbeperkt privé kunnen gebruiken zonder bijtelling te betalen. Dat kan honderden euro’s per maand schelen.
Hoe gaat dit in zijn werk? De werkgever leaset de auto voor de werknemer van een leasemaatschappij alleen voor zakelijke kilometers op de zakelijke dagen en tijden. Op de overige dagen en tijden gebruikt PlatformAuto.nl de auto van de leasemaatschappij om deze in te zetten op het online platform. Leaserijders dienen dan ook een apart extern abonnement bij Platformauto af te sluiten voor het gebruik van een auto in privétijd.
Met zo’n abonnement kunnen leaserijders alle beschikbare voertuigen – mogelijk eenzelfde als zakelijk – via de PlatformAuto Privé app reserveren voor privégebruik. Een online communicatiesysteem registreert het zakelijke en privégebruik van alle auto’s verwerkt het administratief en financieel.
De kosten van het abonnement bedragen 6% procent van de nieuwwaarde van de auto, wat voor bijna elke leaserijder een forse besparing oplevert ten opzichte de reguliere fiscale bijtelling.
Belastingdienst
“Op deze manier houden we de fiscus buiten de relatie tussen werkgever, leasemaatschappij en werknemer”, zegt CEO Wierd Meijering van Platformauto.nl. Vooral bij duurdere auto’s en hogere inkomens, kan de besparing flink oplopen. Meijering: “Een abonnement voor een auto van €50.000 kost bij ons €3.000 per jaar in all-in. De bijtelling voor diezelfde auto bedraagt, rekening houdend met de verminderde heffingskorting, ruim €5.500. Dat scheelt de berijder meer dan 200 euro per maand.”
Ook voor werkgevers en leasemaatschappijen biedt de nieuwe dienst voordelen, stelt Meijering. “Werkgevers besparen door het uitsluiten van privégebruik 10 tot 15 procent aan leasekosten. En voor leasemaatschappijen is het, behalve dat ze per abonnement een fee ontvangen, bijvoorbeeld een manier om EV’s waarvan het bijtellingsvoordeel vervalt langer te laten doorrijden, omdat de bijtelling er niet meer toe doet. De auto kan dan worden ingenomen zodra de restwaardes hersteld zijn.”
De enige partij voor wie de nieuwe dienst geen winst oplevert is volgens Meijering de Belastingdienst. “Natuurlijk zal de fiscus dit niet leuk vinden. Maar we hebben ons concept uitgebreid laten toetsen door fiscale specialisten en het voldoet aan alle eisen. Bijtelling betalen is vanaf nu dus een keuze.”
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten





