Servicebenchmark 2024: het gaat goed met publiek laden
maandag 28 oktober, 2024Uit de nieuwste servicebenchmark van het Nationaal Kennisplatform laadinfrastructuur (NKL) blijkt dat de kwaliteit van publiek toegankelijk laden op dit moment hoog is. Maar de vindbaarheid van laadpalen in apps kan beter.
NKL voert sinds 2022 elke twee jaar een servicebenchmark uit. Dit jaar zijn voor het eerst ook semi-publieke laadpalen en snelladers meegenomen. De benchmark van 2024 toont een hoge toegankelijkheid en betrouwbaarheid van laadpalen. Ook al scoren semi-publieke laadpalen gemiddeld genomen in veel gevallen lager, de kwaliteit van publiek toegankelijk laden is op dit moment hoog.
Maar er zijn wel enkele verbeterpunten. De uitdagingen liggen meer op het gebied van data-uitwisseling tussen CPO’s en laadapps. Uit het rapport blijkt dat 97% van de laadpalen goed toegankelijk is en dat de landelijke laaddruk afneemt. Dit betekent dat er over het algemeen minder overvolle laadpunten zijn, enkele regionale verschillen daar gelaten. Daarnaast blijkt dat het aantal foutief geparkeerde voertuigen bij laadpalen hoog is.
Laadsnelheid
Voor deze benchmark zijn 300 publiek toegankelijke laadpunten bezocht en beoordeeld. Zowel AC-laadpalen als snellaadstations, verspreid over verschillende regio’s in Nederland. Naast de 12 criteria die in 2022 zijn getoetst, werden de laadpunten dit jaar beoordeeld op drie extra punten: het wel of niet leveren van groene stroom, laadsnelheid en of er brandstofauto’s geparkeerde staat op de laadplek. Naast het bezoeken van elke laadlocatie werd ook contact gezocht met de klantenservices van diverse marktpartijen om een goed beeld van de dienstverlening te krijgen.
Categorie: Laadinfrastructuur



