Gemiddelde occasionprijs stijgt naar 23.288 euro
woensdag 6 november, 2024De gemiddelde prijs van een tweedehandsauto in Nederland ligt in oktober op 23.288 euro, blijkt uit cijfers van het online autoplatform AutoScout24. De afgelopen maand steeg de Nederlandse gemiddelde occasionprijs voor benzine en elektrisch; de prijs van hybride occasions nam licht af.
De prijs van de gemiddelde occasion ligt nu grofweg weer op hetzelfde niveau als twee jaar geleden, in oktober 2022. Terwijl vorig jaar oktober de prijs nog lag op 24.101 euro.
De prijs voor een elektrische occasion is ten opzichte van vorige maand dus ook licht gestegen van 31.997 euro naar 32.561 euro. Dat is nog altijd ruim duizend euro onder de gemiddelde prijs van de afgelopen 10 maanden, januari-oktober 2024 (33.766 euro). Ook de prijs van de benzine occasion stijgt lichtelijk van 18.514 euro naar 18.701 euro. De gemiddelde prijs van hybride occasions neemt licht af na een stijging van vier maanden en is nog altijd boven 40.000 euro (daling van 40.910 euro naar 40.742 euro).
Ruim 30.000 euro
Wanneer je de andere landen waar AutoScout24 actief is, zoals Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België en Italië, met elkaar vergelijkt, blijkt dat de prijs voor een occasion in Frankrijk op dit moment ruim 30.000 euro is na een stabilisatie van twee maanden, gevolgd door Oostenrijk (27.467 euro) en Duitsland (26.480 euro). De prijzen van België en Italië liggen net onder die van Nederland en betreffen 22.970 euro en 21.843 euro respectievelijk.
Volgens Dorianne Richelle, Country Manager van AutoScout24 in Nederland, wijst met name de lichte stijgingen bij elektrische en benzine-occasions op een groeiende interesse in deze modellen, terwijl hybride modellen nog altijd een hoger prijsniveau behouden. “We zien bovendien dat de gemiddelde prijzen van tweedehandsauto’s in Nederland zich stabiliseren, wat kopers meer zekerheid geeft in een veranderende markt. In vergelijking met andere Europese landen ligt de Nederlandse markt in de middenmoot, wat aangeeft dat onze occasionprijzen competitief blijven en zich aanpassen aan de vraag en het aanbod van de markt.”
Categorie: Remarketing