‘Bijna 20% marktaandeel Chinese EV’s in 2030 in NL’
vrijdag 7 maart, 2025Chinese autofabrikanten versnellen hun opmars in Europa. Een nieuwe studie van BOVAG, uitgevoerd door KPMG Nederland, voorspelt dat hun marktaandeel in de totale Europese automarkt zal toenemen van 4% in 2023 naar 10% in 2030. In Nederland kan dat aandeel komen te liggen op bijna 20%.
Mede door de focus op betaalbare elektrische auto’s (EV’s) groeit het aantal nieuwe EV’s uit China in diezelfde periode van jaarlijks 254.000 naar 1.383.000 op de Europese markt. Importtarieven of andere strenge regelgeving lijken de Chinese groei daarbij nauwelijks af te remmen.
Waar in 2022 nog zeven Chinese fabrikanten actief waren, zijn dat er anno 2025 twaalf. Deze nieuwkomers richten zich vooral op EV’s met een sterke prijs-kwaliteitverhouding en profiteren daarmee van de verwachte sterke groei van de elektrische markt. De potentie van het marktaandeel Chinese EV’s kan per land verschillen en varieert van 10 tot 30 procent.
Met name in landen zonder ‘lokale’ auto-industrie kan dit percentage oplopen richting de bovenkant van die bandbreedte. BOVAG verwacht voor Nederland een marktaandeel van 18,8 procent in 2030. Ter illustratie: in de vorige editie van deze studie, uitgebracht in 2022, werd nog uitgegaan van een Chinees elektrisch marktaandeel van 8 procent in 2030.
Cruciale rol leasesector
De leasesector zal bij die toenemende verkoop een cruciale rol spelen. Nu zijn leasemaatschappijen nog voorzichtig in de keuze welke Chinese merken ze in hun vloot opnemen omdat het langetermijn succes van veel merken nog onzeker is en EV-restwaarden al onder druk staan. De merkreputatie is bij Chinese EV’s nog laag. Ook de toeleveringsketen van reserveonderdelen is vaak nog niet op orde. Chinese fabrikanten zetten daarom nu sterk in op samenwerkingen met zowel grote als lokale leasemaatschappijen. Aiways heeft bijvoorbeeld partnerships met Ayvens en Arval, net als BYD. Xpeng met DirectLease en Mulitilease.
Wel worden Chinese elektrische auto’s, vooral de lichting die nu op gang komt en zich niet alleen op het topsegment richten, geholpen door de snelle acceptatie van EV’s in het leasekanaal, ook al vanwege de nieuwe CSRD-regelgeving. Extra importtarieven lijken ook maar beperkt effect te hebben. Enerzijds simpelweg vanwege efficiënte productie, maar anderzijds ook omdat Chinese OEM’s, al dan niet via joint ventures, plannen hebben om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen. Daarnaast produceren Europese fabrikanten ook deels in China.
Sterk versnipperd
Toch verloopt de Europese marktintroductie niet zonder slag of stoot, schrijven de KPMG-onderzoekers. De automarkt in Europa staat onder druk door een kwakkelende economie en afbouw van EV-subsidies, is sterk versnipperd en kent veel regelgeving, terwijl Chinese merken hun naamsbekendheid en imago bij de Europese consument nog moeten versterken. Ook de logistiek van nieuwe auto’s en onderdelen blijkt nog vaak een knelpunt, wat zorgt voor congestie op haventerreinen en bij autotransporteurs. Onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid maakt leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend. En voor samenwerkende dealerorganisaties is het wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur.
Tegelijkertijd schetsen de onderzoekers dat Nederlandse dealer(holdings) kunnen profiteren van de groeiende vraag naar betaalbare, elektrische modellen terwijl ze ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken. De studie van BOVAG laat zien dat Chinese autofabrikanten hun Europese netwerk willen uitbouwen door vooral te kiezen voor partners met voldoende schaal, geografische dekking en kennis en partners die in staat zijn om de Chinese merken breder te ondersteunen, onder meer met administratieve werkzaamheden.
Klik hier voor het gehele onderzoek
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten



