MultiTankcard wil inzicht in groene of grijze energie

donderdag 24 april, 2025

MultiTankcard gaat in alle nieuwe contractonderhandelingen met laadpaalexploitanten (CPO’s) expliciet het type stroom – groen of grijs – ter sprake brengen. Door strengere wet- en regelgeving groeit namelijk hiervoor de behoefte, maar CPO’s laten het nog liggen.

MultiTankcard levert al jaren brandstof- en laadpassen, onder eigen naam en white label voor partijen als Shell Recharge, Eneco eMobility en Vattenfall. Inmiddels zijn meer dan 250.000 laadpassen actief via het platform, met een focus op zakelijke mobiliteit.

En bij die zakelijke markt groeit de behoefte aan inzicht in het type energie dat wordt geladen. Onder andere door de opkomst van strengere wet- en regelgeving rondom duurzaamheid – zoals CO2-rapportages en de Europese CSRD-richtlijn.

Maar hoewel het technisch mogelijk is om dit inzicht te geven, blijkt uit een analyse door MultiTankcard van een maand aan laadtransacties dat het in de praktijk nauwelijks gebeurt. Slechts een klein deel van de laadpaalexploitanten levert standaard groene stroom en geeft dit aan in haar transacties. De overgrote meerderheid meldt expliciet géén groene stroom te leveren, of geeft daarover helemaal geen informatie. Van alle laadtransacties is slechts 6,3% (deels) als groen gelabeld.

Charging Data Record

Dit terwijl elke laadsessie een zogenoemde CDR (Charging Data Record) genereert, waarin ruimte is om het type stroom te vermelden. Toch blijft dit veld in de praktijk vaak leeg, waardoor essentiële informatie over duurzaamheid verloren gaat.

Om hier verandering in aan te moedigen, neemt MultiTankcard het onderwerp voortaan standaard mee in alle nieuwe contractonderhandelingen. Het bedrijf pleit er actief voor dat CPO’s het stroomtype – groen of grijs – consequent gaan vermelden in hun laaddata. Daarmee wil MultiTankcard bijdragen aan meer bewustzijn in de keten en helpen om duurzaamheid meetbaar en controleerbaar te maken.

Want duurzame mobiliteit begint bij inzicht, benadrukt Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard. “De technologie en datavelden zijn er al. Het is nu tijd om die ook te gaan gebruiken. Door het onderwerp structureel bespreekbaar te maken, hopen wij partijen te stimuleren hier werk van te maken.”

Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MultiTankcard