Prijstransparantie aan de laadpaal onder de maat
donderdag 26 juni, 2025De prijstransparantie bij het laden van elektrische auto’s is nog steeds ver onder de maat, blijkt uit de nieuwste ‘Benchmark Prijstransparantie’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Op essentiële onderdelen is er zelfs sprake van achteruitgang.
Dit is volgens Marina van Helvoort, directeur van de VER. ronduit teleurstellend en werkt de mobiliteitstransitie actief tegen. Uit het onderzoek, dat met behulp van de VER is uitgevoerd, blijkt dat maar liefst de helft van de prijzen op facturen niet overeenkomt met de vooraf vindbare prijzen. Bij 20 procent van de laadsessies was er zelfs helemaal geen prijsinformatie vooraf beschikbaar. “Een dergelijke afwijking zou in geen enkele andere sector worden geaccepteerd”, reageert Van Helvoort. “En toch blijft dit in de laadsector maar doorgaan.”
De VER zegt teleurgesteld te zijn over de passieve houding van veel laadpasaanbieders. Slechts één tot twee van de geteste negen aanbieders informeert rijders actief bij de start van een laadsessie over de kosten. Veel problemen gaan over gebrekkige of ontbrekende communicatie. Laadprijzen zijn vaak opgebouwd uit meerdere, slecht te controleren componenten. Daardoor zijn facturen voor rijders niet te controleren op juistheid, en dat is in strijd met basale consumentenrechten.
Niet langer verschuilen
Dit betekent dat veel EV-rijders onderaan de streep véél meer voor hun laadsessies betalen dan verwacht. De VER zegt tal van voorbeelden te kennen, waarbij het verschil tussen vooraf gecommuniceerde en achteraf in rekening gebrachte prijzen oploopt tot tientallen centen per kWh. Eén laadsessie kan daardoor fors duurder uitvallen. Actieve communicatie over prijzen moet verplicht de standaard worden vindt de VER. “Laadpasaanbieders mogen zich niet langer verschuilen achter passieve systemen en de verantwoordelijkheid bij de consument leggen”, aldus de VER.
Overigens laat de benchmark zien dat laadpunten die via een aanbesteding met heldere contractafspraken zijn geplaatst (concessie palen), significant beter scoren dan laadpunten in de open markt of op semipublieke locaties. Volgens Remi van Riet van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) hebben overheden door gezamenlijke aanbestedingen meer grip op prijsinformatie. “Daar moeten we de lijn doortrekken én ook richting de semipublieke en openmarkt palen. De komende jaren moeten we hierin samenwerken met CPO’s en MSP’s om het beter te doen.”
Klik hier voor de gehele benchmark
Categorie: Laadinfrastructuur