Zzp’er rijdt voornamelijk Volvo en Volkswagen
dinsdag 1 september, 2015Volvo en Volkswagen zijn het meest populair onder de 1.008.000 zzp’ers in Nederland, met een marktaandeel van respectievelijk 8,7% en 7,4%. Eén op de zeven zzp’ers (14,7%) is van plan het komend jaar over te stappen naar een ander automerk; Tesla en Audi staan bovenaan het verlanglijstje. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer.
Qua marktaandeel waren de snelste stijgers van het afgelopen jaar met name Mitsubishi (1104%), Saab (756%), Mazda (300%) en MINI (83%). Verder zijn Audi (76%), BMW (45%) en Mercedes (72%) favoriet bij de zzp’er en kunnen deze merken nog flink groeien, maar maken ze deze potentie beperkt waar. De groeipotentie van Tesla is echter het grootst, maar dat komt voornamelijk omdat het huidige marktaandeel nog laag is onder zzp’ers.
Meest tevreden over BMW
Zzp’ers die in een BMW rijden, zijn het meest tevreden over hun automerk (9,2), gevolgd door zzp’ers die in een Volvo (8,8), een Citroën (8,7) of een Toyota (8,6) rijden. Bijna vier op de tien zzp’ers (38%) geeft aan dat kosten hierbij belangrijker zijn dan gemak. De automerken kunnen met name hun social media (6,7), hun website (7,1) en hun apps en tools nog verbeteren, en scoren gezamenlijk het hoogst op betrouwbaarheid (8,3).
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 2.494 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. Download hier de PNG-versie of klik hier voor de online infographic.
Eerder bleek uit de Barometer dat de ZZP’er meer geld uitgeeft voor zijn/haar mobiliteit
Categorie: Leasetoppers