Promobility beste leasemij volgens MT1000

dinsdag 23 september, 2025

Uit de nieuwe MT1000, het grootste onderzoek naar de kwaliteit en reputatie van zakelijke dienstverleners in Nederland, komt Promobility als beste uit de bus in de categorie leasemaatschappijen. Tankpas.nl (van TravelCard) wint in de categorie Laad- en tankpasexploitanten.

De (overall) winnaar van de MT1000 van dit jaar is Mobilee management & advies, een Utrechtse specialist in digitale transformatie. Opvallend is dat de categorie Zakelijke Mobiliteit pas op plek 255 is terug te vinden, met dus Promobility. Daarboven dus geen enkele leasemaatschappij of tank/laadpas leverancier. Alleen schadeverzekeraars als TVM (plek 9), Interpolis (28) en Nationale Nederlanden (81) zijn in de top-100 te vinden.

Andere categorieën relevant voor de automotive is die van Personenvervoer. Daar staat Arriva bovenaan, gevolgd door HTM, Connexxion, NS en Uber. In de categorie Transport en logistiek is St vd Brink winnaar, gevolgd door DB Schenker. Koopman Logistcs staat op plek 5.

MisterGreen

Na Promobility – die ook eerder VZR’s verkiezing Leasemaatschappij van het Jaar 2024 won als middelgrote en kleine leasemaatschappij – staat op plek twee in de MT-lijst MisterGreen, de Tesla-specialist die momenteel in zwaar weer verkeerd. Van Mossel Automotive Group staat op de derde plaats.  BMW Financial Services en Dutchlease maken de top-5 compleet.

Hier ook een categorie Runners-up, met MAN Financial Services op 1, gevolgd door Alphabet Nederland en MKB Lease. De beste dienstverleners van 2025 in de categorie Laad- en tankpasexploitanten zijn, naast Tankpas.nl op 1, E-Flux op de tweede plek gevolgd door Allego op drie. Vier en vijf zijn respectievelijk Eneco eMobility en ANWB.

Klik hier voor de lijst van de categorie Zakelijke Mobiliteit en hier die van Laad- en tankpassen.

Dé onderscheidende factor

Welke conclusies mogen worden getrokken uit dit onderzoek? Volgens MT blijkt vertrouwen dé onderscheidende factor in zakelijke dienstverlening. Helemaal in deze tijden waarin AI-tools snel, slim en schaalbaar zijn maar ook steeds meer op elkaar lijken. “We zijn in de digitale transformatie de persoonlijke component een beetje kwijtgeraakt”, zegt onderzoeksleider en UvA-hoogleraar Henk Volberda. “Maar juist nu AI steeds meer taken overneemt, wordt de factor mens belangrijker dan ooit. Vertrouwen is geen softe competentie, maar strategisch kapitaal.”

Het onderzoek is uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation, in opdracht van MT/Sprout.

Categorie: Onderzoek
Labels: MT1000