Hyundai sterkst stijgend op merkwaarde ranglijst
woensdag 15 oktober, 2025De nieuwe top-100 lijst van Interbrand is uit met daarop de bedrijven met de hoogste merkwaarde. 14 automerken prijken erop, met Toyota op de hoogste positie (6). Maar Hyundai is de sterkst stijgende.
Die laatste steeg naar plek 30 en heeft nu een recordmerkwaarde van 24,6 miljard dollar. De stijging is 6,9% ten opzichte van een jaar eerder. Ter vergelijking: Toyota heeft een merkwaarde van 74,2 miljard dollar (stijging van 2%).
Na Toyota staat Mercedes op plek 10 (met een waarde van 50,1 miljard) maar het verloor afgelopen jaar 15% van die merkwaarde. BMW volgt op plek 14 met een waarde van 46,8 miljard, 10% minder dan 2024. Tesla (plek 25) verloor zelfs ruim 35% van de waarde en komt uit op 29,5 miljard.
470,9 miljard dollar
De overige merken in de Top-100: Honda op 29, Audi op 52 (- 10,7%!), Ferrari op 54, Volkswagen op 56 gevolgd door Porsche op 57, Nissan op 82, Kia op 89 (+ 5,5%), BYD als nieuwkomer op 90 en tot slot Range Rover op 97.
De Top 4 wordt overigens bezet door de Amerikaanse techreuzen met Apple op 1 (waarde 470,9 miljard dollar) gevolgd door Microsoft, Amazon en Google. Samsung staat op de vijfde plek.
Hyundai meldt in een toelichting dat de stijging de zestiende jaar op rij is. Met een stijging van 72% in een periode van vijf jaar. Het is het tweede opeenvolgende jaar dat Hyundai tot de dertig sterkste wereldwijde merken behoort. In 2024 realiseerde Hyundai niet alleen een recordomzet, maar bereikte het ook een productiemijlpaal van 100 miljoen voertuigen en voltooide het een historische beursgang in India.
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten