Autotelex: kleine toename in belangstelling EV-occasion
donderdag 16 oktober, 2025Restwaardespecialist Autotelex verwacht een kleine toename in de belangstelling voor tweedehands elektrische auto’s en aangezien dit ook geldt voor het aanbod, zullen scherpe restwaarde dalingen minder aan de orde zijn.
Ook ziet het bedrijf dat tweedehands elektrische auto’s steeds meer gekozen worden op actieradius en merkreputatie. De gevestigde merken die traditioneel goed scoren met hun ICE modellen (Audi, BMW, Mercedes-Benz en de PON merken), laten nu ook hoge(re) restwaarden zien met hun elektrische modellen. “Er is meer vertrouwen in de technologie”, aldus Joost Klaren van Autotelex.
Wat Autotelex dit jaar verder opvalt is de geruisloze verwerking van de bijna 11.000 Volkswagen ID.3’s die in 2020 als leasetopper de verkoopranglijst aanvoerde en nu na 5 jaar vermarkt worden. Het staat in schril contrast met de Tesla Model 3 een jaar eerder die een flinke restwaardedip kende. “Dat waren er weliswaar bijna 3 maal zoveel, maar wij hadden niet verwacht dat er geen enkel effect zou zijn bij de ID.3”, aldus Klaren.
Markt flink lager gezet
Als oorzaak denkt Klaren dat leasemaatschappijen nu bewuster omgaan met de remarketing door de verkoop meer te spreiden of ze direct aan de berijder aan te bieden. Daarnaast is in navolging van het ‘Tesla Model 3 effect’ de hele markt voor elektrische auto’s flink lager gezet, ook de ID.3 bewoog mee. Recent vindt er weer een lichte opleving plaats – zelfs de Model 3’s worden weer duurder – en daar profiteert ook de ID.3 van.
Autotelex verwacht dat scherpe restwaardedalingen voorlopig minder aan de orde zullen zijn. Zij zien namelijk een kleine toename in de belangstelling voor tweedehands elektrische auto’s en een groeiend aanbod. Uitzondering daarop geldt voor de zeer jonge occasions waarvan de nieuwprijs (flink) verlaagd is. Zoals dat onder andere gebeurde bij de Volvo EX30 en smart #1 en #3.
Categorie: Remarketing