Hybride maakt comeback in zakelijke leasemarkt
maandag 3 november, 2025Uit de nieuwste cijfers van MultiTankcard blijkt dat 46,4 procent van de zakelijke leaserijders met een MTc-pas in een (deels) elektrische auto rijdt, tegenover 44,5 procent in juli 2025 en 40,6 procent begin dit jaar. Daarmee rijdt bijna de helft van de leasemarkt inmiddels elektrisch of hybride – en die laatste is momenteel favoriet.
Dat de hybride momenteel favoriet is, blijkt namelijk ook uit de transactiedata. Maar het sluit natuurlijk ook aan bij bredere trends in de automarkt, ziet MultiTankcard. Zo wordt de verschuiving van EV naar hybride bij fabrikanten mede gedreven door invoerheffingen op Chinese EV’s. En die Chinezen spelen een steeds grotere rol op de zakelijke markt. Merken als BYD, MG, Lynk&Co en Zeekr hebben hun positie versterkt. BYD behoort zelfs tot de snelstgroeiende merken van Nederland.
Maar ook andere fabrikanten, zoals Stellantis, kondigde onlangs aan sterker in te zetten op vol-hybride modellen zonder stekker. Daarmee volgt de groep het voorbeeld van Toyota en Renault, die al langer succes hebben met deze aandrijftechniek. Deze koers wordt op zijn beurt weer ingegeven door de terughoudendheid van particuliere kopers ten aanzien van volledig elektrisch rijden.
Minder rechtlijnig
Daarnaast krijgt de zakelijke markt vanaf volgend jaar te maken met een hogere bijtelling voor EV’s en een stijgende MRB. Tegelijkertijd: vanaf 2027 krijgen werkgevers mogelijk een pseudo-eindheffing opgelegd als ze nog gebruik maken van brandstofauto’s. Kortom, de markt staat voor ingrijpende veranderingen. Volgens Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, vraagt het om flexibiliteit én visie. “Onze data laten zien dat elektrificatie breed gedragen wordt in de zakelijke leasemarkt, maar de route ernaartoe is minder rechtlijnig dan gedacht.”
Volgens Roozeman worden de komende twaalf maanden cruciaal. “De vraag is of de overstap naar volledig elektrisch rijden versneld wordt of dat hybride en alternatieve brandstoffen juist meer ruimte krijgen in de veranderende context. Wat uiteindelijk telt, is niet de technologie zelf, maar het doel: minder uitstoot en duurzamere zakelijke mobiliteit.”
Categorie: Elektrisch rijden



