Meerderheid gemeenten onvoldoende voorbereid op elektrisch rijden
dinsdag 8 maart, 2016Onderzoek van adviesbureau Over Morgen brengt in beeld welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de (toekomstige) vraag naar elektrisch rijden. Een ruime meerderheid blijkt over te weinig openbare laadpalen te beschikken.

De benchmark van alle gemeenten in Nederland op basis van uitgebreide data-analyse en EV-toekomstprognoses. Klik op de afbeelding
Zowel binnen als buiten de Randstad zijn opmerkelijke verschillen waarneembaar tussen de mate waarin gemeenten de elektrische autorijder faciliteren, schrijven de onderzoekers. ‘Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis. Een gemiste kans om invulling te geven aan duurzaamheidsambities’, aldus onderzoeker Gijs van der Poel op de website van Nederland Elektrisch.
De relatief hoge scores (>75 procent) van gemeenten als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn volgens Over Morgen geen verrassing, gezien zij al geruime tijd investeren in de uitbreiding van hun laadnetwerk. Op gepaste afstand volgt Utrecht. Opmerkelijk is verder volgens de onderzoekers dat uit de G30 de gemeenten Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle relatief laag scoren.
In de berekeningen gaat Over Morgen er vanuit dat er 200.000 elektrische voertuigen in 2020 gaan rijden in Nederland. Een groot deel daarvan, zo’n 70 procent, moet opladen in de openbare ruimte.
Categorie: Elektrisch rijden



