Aon: platoontest zorgt voor acceptatie slimme auto

dinsdag 26 april, 2016

Volgens verzekeringsmakelaar Aon is de algehele publieke acceptatie van slimme auto’s gegroeid door recente testen op de openbare weg. Voorwaarde is dat bestuurders uit hun comfortzone komen en vertrouwd raken met rij-ondersteuningsfuncties die de besturing van de auto overnemen. Werkgevers hebben daar overigens ook een rol in.

Een van die recente testen was de Nationale Platoontest van vorige maand. Meer dan vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden daarbij in ‘treintjes’ van zes over de A2. De test, een initiatief van Aon in samenwerking met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training, had als doel de risico’s en kansen van de zelfrijdende auto in de praktijk te laten zien.

Klik op het plaatje om te vergroten

Klik op het plaatje om te vergroten

Volgens Aon gaf het platooning vanwege de te grote onderlinge afstand tussen voertuigen nog niet het gewenste verkeersbeeld. Uit de analyse blijkt wel dat bestuurders zich zowel voor- als achterin de treintjes op hun gemak voelden. De treintjes werden regelmatig onderbroken, maar herstelden zich snel en soepel – ook op onrustige trajecten, zoals rond knooppunten waar in- en uitvoegend verkeer vaker van rijstrook wisselde. Bestuurders gaven aan nauwelijks ingegrepen te hebben. Wanneer dat toch nodig was, ging dat snel en eenvoudig.

Verbeterpunten

De platoontest toonde aan wat bestaande veiligheidsfuncties al kunnen, maar er zijn ook nog veel verbeterpunten. Zo is het volgens Aon belangrijk dat automobilisten voldoende bekend raken met de systemen, onder andere door training – en dat ze weten hoe ze deze op de juiste manier moeten gebruiken. Ook is de bestuurder bij het overgeven en terugnemen van de controle over het voertuig onder meer gebaat bij een uniforme, veilige en eenvoudige bediening, meent Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon en initiatiefnemer van de platoontest.

“De periode van het ‘handen-los-rijden’ varieert nog flink, van 10 seconden tot soms meer dan 5 minuten. Keuringsinstanties zoals de RDW hebben hiervoor nog geen norm ontwikkeld. Daardoor kunnen autofabrikanten het tijdslot zelf interpreteren volgens hun eigen veiligheidsnormen.”

Een eerste stap op weg naar acceptatie van autonoom rijden is dat de meer dan een miljoen zakelijke rijders in Nederland vertrouwd raken met de geteste veiligheidsfuncties in hun auto’s. Daarvoor gaat Van der Meer nog vóór de zomer met hoog autonome auto’s langs bij werkgevers die voor verlaging van hun mobiliteitskosten openstaan. Aon wil hen erop wijzen dat veilige mobiliteit onderdeel van hun zorgplicht is, niet alleen bij de zakelijke rijder maar ook bij de inmiddels populaire ‘privé-lease’-auto’s voor werknemers.

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: Aon