Trendbreuk in bandenkeuze: winterband is geen must-have meer

dinsdag 17 mei, 2016

Het mag dan niet bepaalt een sexy onderwerp zijn, de band houdt menig wagenparkbeheerder wel bezig. En dan vooral de winterband en de ’tijdrovende’ bandenwissel. Tijdens de eerste sessie van de FleetAcademy over banden en bandenlabels rept de ‘bandenspecialist’ van leasemaatschappij Alphabet over een trendbreuk. De winterband is geen must-have meer.

Tegen de 40 wagenparkbeheerders hadden zich afgelopen donderdagmiddag verzameld voor de eerste expertsessie van de FleetAcademy. De middag vond plaats in Enschede bij Apollo Vredestein. Alwaar Robbert Mureau, districtmanager van Apollo Vredestein, in eerste instantie zijn gehoor een inkijkje gaf in het groeiende segment van de winter en all season banden.

Van die laatste categorie waren er 3 fleetowners in de zaal die een dergelijke band inmiddels gebruiken. Voornamelijk omdat de berijders niet ermee op wintersport gaan en veelal in de eigen provincie rijden. En het scheelt natuurlijk kosten. Vooral wat betreft het verlies aan productieve uren als er tweemaal per jaar moet worden gewisseld. “Onze voertuigen rijden dag en nacht. Het is bijna niet te doen om tweemaal per jaar een wissel uit te voeren.”

Aftrap van de FleetAcademy. Met (vanaf linksboven) Erik Wijbenga, Robbert Mureau, Luc Smeets, Rob Groenen en Ad van Seventer

Aftrap van de FleetAcademy. Met (vanaf linksboven) Erik Wijbenga, Robbert Mureau, Luc Smeets, Rob Groenen en Ad van Seventer

Automatisme

Die bandenwissel en de tijd die het kost, is echt een ding, benadrukt Ad van Seventer, manager Services van Alphabet. Steeds meer klanten ziet hij worstelen met het vraagstuk. Volgens hem is er sinds dit jaar sprake van een trendbreuk. “Vanaf 2008 zagen we een duidelijke, jaarlijkse toename in het gebruik van winterbanden. De winterband was een must-have. Tot afgelopen winter. En dat komt niet alleen vanwege de zachte winters die we gehad hebben. Het automatisme voor winterbanden is ervan af.”

Dat laatste hoeft helemaal niet erg te zijn, benadrukt Van Seventer. Volgens hem moet de keuze om al dan niet tot een wissel over te gaan – of te kiezen voor een all seasonband – gestoeld zijn op het ‘complete plaatje’. Hoeveel kilometers wordt er gereden en worden die kilometers ook in het buitenland gemaakt? Zijn er wisselende bestuurders op één auto en hoe hoog is het verlies aan arbeidsproductieve uren?

Onlangs is de Bandenwijzer voor Fleetowners verschenen. Klik voor meer informatie

Onlangs is de Bandenwijzer voor Fleetowners verschenen. Klik voor meer informatie

“De crux is natuurlijk de afweging van een bedrijf of het vol inzet op veiligheid of juist op kosten. Wij hebben klanten die voor het eerste gaan, die zelfs voor een huurauto eisen dat die ’s winters op winterbanden staat. Tegelijkertijd zien we bij Alphabet dat in 20% van de gevallen waar winterbanden zijn opgenomen in het leasecontract, er geen gebruik van wordt gemaakt! Die berijders interesseren zich er gewoon niet voor. Misschien is voor die groep een all season band beter geschikt”, aldus Van Seventer.

Heilige graal

Nu is die laatste band zeker niet de heilige graal in bandenland, zegt Van Seventer. Zijn ervaring is dat de all season sneller slijt en dat het rijcomfort dan ook minder wordt. Bovendien worden de banden, net als winterbanden, vervangen als er minder dan 4 mm profiel op zit. Dat is veel eerder dan bij zomerbanden. Kortom, goedkoop kan ook duurkoop worden. Helemaal als de rijstijl van de berijder niet het meest economische is.

Rijstijl vormde een mooi bruggetje naar de laatste spreker van die dag: Luc Smeets van de ANWB Drivers Academy. De ANWB is op bandengebied natuurlijk vooral bekend van de onafhankelijke bandentests. Jaarlijks leveren die de nodige opmerkelijke inzichten op. Smeets zou eigenlijk voorstander zijn van ‘de testrit van banden’. “Een nieuwe auto mogen we testrijden, banden niet. Terwijl die laatsten echt een enorm verschil kunnen betekenen in rijcomfort en -gedrag.”

Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: FleetAcademy