Plug-in Coalitie komt met EV-wijzer
dinsdag 7 oktober, 2014Op Ecomobiel is zojuist de EV-wijzer gepresenteerd. Het is een initiatief van de Plug-in Coalitie, een brede coalitie van diverse branchepartijen waaronder leasemaatschappijen. Alles om het imago van de plug-in op te poetsen – en om het behoud van de fiscale stimulering.
De Plug-in Coalitie werkt onder het Formule E-Team en bestaat uit VNA, RAI Vereniging, The New Motion, Vereniging DOET en Natuur & Milieu. Allen waren ze vandaag present tijdens de presentatie van de EV-wijzer. In dit document best practices en concrete aanbevelingen om meer elektrische kilometers te maken met plug-in hybride auto’s.
Het wíllen laden
Vereniging DOET benadrukt dat het succes van de plug-in hybride nu moet worden omgezet in een groei van elektrische kilometers. Momenteel zijn er echter nog tal van knelpunten, zegt Michiel Hartman van DOET. In zijn ogen is de plug-in de opstap naar volledig elektrisch rijden.
The New Motion monitort binnen de coalitie de ‘laadcijfers’. Het verschaft de aangesloten partijen inzicht in bijvoorbeeld het laadgedrag van zowel werknemer als zijn of haar bedrijf. Waarop Sander Ouwerkerk van The New Motion benadrukt dat het begint met het kúnnen laden en vervolgens het wíllen laden.
Een lastige discussie
Tijdens de presentatie werd ook het eerder aangekondigde convenant ondertekend tussen RAI Vereniging en VNA. Daarin staat beschreven wat hun leden kunnen bijdragen aan het goed gebruik van PHEV’s en hoe de brancheverenigingen daartoe hun leden aansporen. Waarbij Renate Hemerik van de VNA opmerkt: “Fleetowners en leasemaatschappijen zouden meer moeten kunnen bepalen wie er überhaupt in aanmerking mag komen voor een plug-in. Want niet voor iedereen is een stekkerhybride efficiënt. En ik realiseer me goed dat dit in sommige gevallen een lastige discussie is.”
Overigens hoopt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van Natuur & Milieu, dat bedrijven zich ook daadwerkelijk gaan committeren aan het convenant en de spelregels rondom het goed gebruik van de plug-in hybrids. “Op die manier kan staatssecretaris Wiebes straks niet anders concluderen dat alle fiscale stimuleringsmaatregelen ook terecht zijn.”
Gratis rijtraining
En de importeurs en leasemaatschappijen zelf? Die allen verwelkomen zowel de EV-wijzer als het convenant. Zonder werkgever en leasemaatschappij kunnen we het thema niet goed genoeg op de kaart zetten, zegt men onder andere bij Mitsubishi. Net als Pon verzorgt Mitsubishi in ieder geval de laadvoorzieningen. Dat is inmiddels procesmatig in het verkoopproces ingesloten. Bij Pon is er ook een gratis rijtraining. Leasemaatschappijen als Terberg Leasing en ALD Automotive hebben berijdersprogramma’s of applicaties die al dan niet door serious gaming leaserijders moet aanzetten tot goed gebruik van de plug-in.
Tenslotte geven ook twee grote fleetowners hun visie op het geheel: BAM en Cofely. Die laatste zegt net beleid te hebben ontwikkeld om te bepalen welke leaserijder er een plug-in mag bestellen. En dan is er ook een brandstofbudget die de leaserijder moet aansporen om zoveel mogelijk te laden. Bij BAM eenzelfde houding: wie bijvoorbeeld thuis niet kan laden, komt niet in aanmerking voor een plug-in . En bij excessief gebruik van brandstof, moet er zelf in de buidel worden getast.
Categorie: Elektrisch rijden





