OV-bedrijven: binnen een uur van deur tot deur

woensdag 3 augustus, 2016

Voor jaarlijks een miljard euro kan het openbaar vervoer flexibel worden ingericht met deur tot deur oplossingen van trein en lightrailverbindingen tot diverse vormen van deelvervoer zoals OV-fiets, beltaxis en deelauto’s. De reiziger is daarbij volledig in control. Aldus het toekomstbeeld van vijf OV-bedrijven onlangs gepresenteerd.

Die vijf partijen zijn NS, Q-buzz, HTM, GVB en RET. Volgens hen staat de mobiliteit in Nederland onder druk. Het roer moet om, vandaar deze integrale visie voor een duurzame mobiliteit voor de toekomst.

OV_toekomstDie deur tot deur oplossingen zouden een miljard euro per jaar kosten en lopen tot 2040. Een bedrag wat het afgelopen decennia overigens ook al in het spoor is gestoken. Nu zijn er investeringen nodig gebaseerd op slimme combinaties en gericht maatwerk, aldus de OV-bedrijven.

Concreet willen de vijf vervoerders de deur tot deur reistijd tussen de grote steden in de Randstad verkorten tot een uur. Daarnaast is het streven binnen een half uur van een centraal station in de ene stad tot centraal station in de andere stad te reizen en de belangrijke punten binnen een stad binnen een kwartier bereikbaar maken vanaf CS. In stedelijke gebieden buiten de Randstad streven de vijf OV-bedrijven ernaar stadskernen en de gebieden daaromheen binnen een half uur te verbinden.

Ontschotting geldstromen

Om het vervoer van deur tot deur makkelijker te maken, moet er een naadloze aansluiting komen op andere vervoersopties zoals (deel/OV) fietsen, (deel) auto’s en (deel) taxi’s. Nu al komen succesvolle concepten zoals de OV-fiets – behalve op treinstations- ook op metrostations en andere drukke OV-knooppunten. Maar de OV-bedrijven zoeken nadrukkelijk ook de samenwerking op met mobiliteitsaanbieders van nieuwe vervoersopties.

Pedro Peters, directeur RET: “Voor nieuwe vormen van vervoer is het noodzakelijk dat ontschotting mogelijk wordt gemaakt tussen verschillende geldstromen, wetgevingen en overheden voor bijvoorbeeld WMO, leerlingenvervoer en openbaar vervoer. Daarnaast pleiten wij voor de mogelijkheid pilots te houden om innovaties op het gebied van mobiliteit te testen.’’

Klik hier voor de korte versie van het plan en hier voor het volledige document.

Categorie: Openbaar Vervoer
Labels: GVB, HTM, NS, Q-buzz, RET