Werkgevers openen strijd tegen privéauto en privékilometers

vrijdag 9 september, 2016

Grote werkgevers zitten steeds vaker met de privéauto van hun werknemers in hun maag. Als er een leaseauto is, dan zijn het de privékilometers die in de papieren lopen. Drie grote fleetowners gaan de strijd aan. Maar ieder met een heel eigen aanpak.

De sprekers tijdens de Fleet Lounge (vlnr): Maarten van Biezen, Jack Knol, Gerben Meijer en Niels van Geenhuizen

De sprekers tijdens de Fleet Lounge (vlnr): Maarten van Biezen, Jack Knol, Gerben Meijer en Niels van Geenhuizen

Hoe het wagenpark te vergroenen? Dat was de rode draad tijdens de Fleet Lounge van gisterenmiddag. In sneltreinvaart kwamen een drietal grote bedrijven & fleetowners (CapGemini, Enexis, Arcadis) voorbij die hun aanpak op dit vlak deelden met een volle zaal van zo’n 130 mensen. Het geheel werd ingeleid door Natuur & Milieu die er steeds meer in slaagt grote werkgevers op een lijn te krijgen in hun aanpak voor een duurzamere mobiliteit.

De fleetowners dan. Gerben Meijer bijvoorbeeld, van Eneco. Nu telt de organisatie nog zo’n 500 leaseauto’s. Dat zullen er rap minder worden. Ook al ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van het park op een keurige 90 gram per km. Eneco heeft vooral veel ‘full hybrids’ op de weg en enkele plug-in hybrids. Die laatste groept valt onder een streng laadbeleid.

Private Lease

Meijer wil niet alleen van de leaseauto’s af, maar ook van de privéauto’s. Volgende maand verlaagt Eneco daarom de kilometervergoeding van 19 naar 17 cent. En dat bedrag zal verder naar beneden gaan. Wie denkt dat de Sustainability Manager zich de woede van de OR op zijn hals heeft gehaald, heeft het mis. De OR staat achter de plannen. Tegenover de privéauto en zakelijke leaseauto staan namelijk ov-vrijkaarten die ook in het weekend gebruikt kunnen worden. En er zijn fietsen en deelauto’s. Maar de troef is vooral: private lease. “Dat gaan we bedrijfsbreed aanbieden. We zijn momenteel op zoek naar een partner die privélease kan aanbieden in combinatie met elektrisch vervoer. Want we willen het liefst alleen maar schone auto’s.”

Het geheim van de aanpak is volgens Meijer het draagvlak dat hij geeft gecreëerd binnen de organisatie. Een werkgroep bestaande uit meerdere disciplines werkt aan de plannen. “Het mag niet alleen een HR-feestje worden. De hele werkvloer moet erachter staan.”

200 euro per maand bijbetalen

Bij CapGemini pakt men de zaken anders, maar niet minder resoluut aan. Ten eerste zijn alle 3000 leaseauto’s uitgerust met een blackbox want drie keer per jaar rekent het bedrijf met zijn leaserijders af. Dat gebeurt op drie punten: brandstofverbruik, brandstofprijzen en op privékilometers. Als er op punten beter wordt gescoord dan de norm, houdt de leaserijder er geld aan over. Presteert die minder, dan moet die bijbetalen. “Vooral privékilometers kunnen er inhakken; een uitschieter moet weleens 200 euro per maand bijbetalen”, aldus Jack Knol.

Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat tegen de 8 procent van de leaserijders helemaal geen privékilometers meer rijdt en dat er tegen de 10% minder verbruik is genoteerd (tov de werkelijke

Een volle zaal tijdens de Fleet Loune

Een volle zaal tijdens de Fleet Lounge

verbruikscijfers). Zo’n 60 procent van de leaserijders houdt er geld aan over, de rest betaalt bij.

Maar trots is Knol vooral op de onlangs opgeleverde portal waarop alle metingen voor de leaserijders inzichtelijk worden gemaakt. Data die ook via een app is te verkrijgen. Waarbij het enige probleem is: de laadcijfers. “Die druppelen gemiddeld pas na vier weken binnen. Ik hoop dat de branche hier snel wat aan kan doen.”

Carpool-app

Dan de case van Niels van Geenhuizen, van ingenieursbureau Arcadis. Ook dat bedrijf heeft net een app ontwikkeld: een carpool-app. Want ook bij Arcadis is de strijd tegen de woonwerk-kilometer volop losgebarsten. In deze app worden agenda’s automatisch gedeeld. Het moet carpoolen laagdrempelig maken; de programmamanager Duurzame Mobiliteit is er zelf achter gekomen dat hij twee collega’s in de buurt heeft wonen.

Van Geenhuizen probeert de werknemers vooral het ov in te krijgen. Al jaren is er de NS Businesscard; er wordt goed gebruik van gemaakt. Ook door de leaserijders. Bij ‘goed’ wordt bedoeld: 70 procent van de mensen die er gemiddeld twee keer per maand gebruik van maken. Meer treinkilometers betekenen minder autokilometers en dus minder kosten. Daar heeft Van Geenhuizen wel de leasecontracten op moeten aanpassen.

Simpele maatregelen

In de strijd tegen de CO2-uitstoot zijn het soms ook simpele maatregelen die effect hebben. Zo stuurt Arcadis maandelijks een mail naar de leaserijders met daarop hun CO2-uitstoot van die maand. En de berijders worden gerankt. “Daar zijn mensen toch gevoelig voor”, aldus Van Geenhuizen. Het heeft 4% CO2-besparing opgeleverd.

De strijd tegen de privékilometers wordt door Arcadis ook in Den Haag gevoerd. Dat gebeurt in het kader van Mobility Pledge, een intentieverklaring van een kopgroep van grote Nederlandse bedrijven om hun woon-werkverkeer en zakelijke kilometers te vergroenen. Natuur en Milieu is hier de vormgever van. De kopgroep bestaat uit ABN Amro, Accenture, CapGemini, Eneco, KPN, Achmea, PGGM, PWC en Unilever.

“Fiscaal klopt het bijtellingsverhaal in Nederland van geen kanten. Er wordt namelijk geen rekening gehouden met het gebruik van de auto’s. De bijtelling moet je veel beter afstemmen op het privégebruik van een auto van de zaak. De techniek is er al lang. Laat Den Haag dat nu eerst oppakken voordat de plannen voor het veel ingewikkeldere rekeningrijden van stal worden gehaald.”

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Arcadis, Capgemini, Eneco, Fleet Lounge