ANWB: verwachtingen lane assist te hoog gespannen

maandag 26 september, 2016

Na een praktijktest met verschillende automerken en een enquête onder ongeveer 100 ANWB-leden die ervaring hebben met lane assist komen Royal HaskoningDHV en de ANWB tot de conclusie dat de systemen nog niet altijd goed werken. De randvoorwaarden moeten namelijk optimaal zijn, en dat zijn ze vaak niet.

laneassist_anwbUit de praktijktests blijkt dat markeringen op de wegen door de rijbaanondersteuningssystemen niet altijd herkend worden. Dit heeft vaak te maken met een verminderde zichtbaarheid ervan. Daardoor werken de systemen niet altijd naar behoren en wordt de gebruiker niet optimaal ondersteund.

Dat zij de feedback van het systeem niet altijd kunnen vertrouwen en de informatie op het dasboard vaker moeten checken kan de bestuurder bovendien afleiden. Intussen blijkt uit de enquête dat gebruikers juist geneigd zijn de werking van de systemen te overschatten. Alles bij elkaar geeft dit risico’s voor de verkeersveiligheid.

Leaserijders

De ANWB pleit nu voor een betere voorlichting over de werking van de systemen vanuit de autodealer en de fabrikant. Want daar schort het nog aan. In het onderzoek geeft de helft van de respondenten aan het systeem zonder enige voorkennis te gebruiken. Vooral de leaserijders laten zich slecht voorlichten.

Daarnaast moeten autofabrikanten streven naar een verdere verbetering van het systeem. Juist omdat veel automobilisten het systeem blindelings vertrouwen. Bovendien moet het duidelijk zijn wanneer het systeem niet in werking is. Een lichtsignaal op het dashboard is onvoldoende om automobilisten, die geacht wordt de ogen op de weg te houden, te informeren. Aldus de ANWB.

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: ANWB, Lane Assist, Royal HaskoningDHV