KPMG duurzaamheidsprijs voor sturen van laadgedrag
maandag 3 april, 2017De jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gaat naar een app die een ‘toekomstig’ probleem moet oplossen: aanzienlijke wachttijden bij oplaadstations op momenten dat iedereen zijn batterij wil opladen. Een prijsmechanisme moet dit laadgedrag sturen.
Winnaar van de duurzaamheidsprijs is Angelo Tsereklas-Zafeirkis, student aan de Rotterdam School of Management (RSM). Zijn onderzoek ging over de vraag hoe de pieken en dalen bij de oplaadpunten voor elektrische auto’s beter beheerst kunnen worden.
Uitkomst is een app die data over het oplaadgedrag van de gebruikers van elektrische auto’s verzamelt. Op deze manier wordt duidelijk op welke tijden oplaadpunten het meest worden belast en kan ‘de prijs aan de pomp’ worden aangepast aan dit soort pieken en dalen. “Het via een prijsmechanisme sturen van het oplaadgedrag van bestuurders van elektrische auto’s draagt bij aan het oplossen van dit maatschappelijke probleem van de toekomst”, aldus Jerwin Tholen van KPMG en voorzitter van de jury.
Volgens Tholen zullen bedrijven die op zoek zijn naar een oplossing voor dit soort momenten van overbelasting het idee van harte omarmen. Tholen: “De adoptie van de elektrische auto valt of staat niet alleen met de actieradius van het voertuig, maar ook met de beschikbaarheid van laadstations en de oplaadtijd. Het mag duidelijk zijn dat vanuit milieuoogpunt dit soort obstakels snel genomen zal moeten worden.”
Categorie: Elektrisch rijden



