Plug-in hybride hangt vaker aan de laadpaal dan gedacht
dinsdag 11 april, 2017Nieuw onderzoek naar 3 miljoen laadsessies op het publieke laatnetwerk (tussen 2012 en 2016) laat zien dat de plug-in hybride verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de schone kilometers. Dat is meer dan gedacht.
Er blijkt dus een aanzienlijke groep PHEV-rijders die regelmatig gebruik maakt van de publieke laadinfrastructuur, melden de onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Zij deden onderzoek in opdracht van de 4 grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en MRA-Elektrisch (samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht).
Van de 80 miljoen elektrische kilometers in 2016, was de plug-in goed voor 53 procent van dit aantal en de volledig elektrische auto goed voor 43%. Daarmee is, volgens het onderzoek, de PHEV een belangrijke factor voor het realiseren van elektrische kilometers – en leveren ze bovendien een steeds grotere bijdrage aan schone kilometers. ‘Het aandeel PHEV-laadsessies vertoont een stijgende lijn van 60% naar 70% van alle laadsessies op maandbasis. Er is een aanzienlijke groep PHEV-rijders die regelmatig gebruik maakt van de publieke laadinfrastructuur’, aldus een van de conclusies.
Bovendien blijkt de plug-in rijder relatief stabiel te zijn in het laadgedrag. Het aantal laadsessies per week per PHEV over de periode 2014 tot en met 2016 is stabiel; zelfs in 2016 licht stijgend. Dat neemt, volgens de onderzoekers, nog een vooroordeel weg: dat PHEV rijders door de tijd heen steeds minder zouden laden.
Beperkingen heeft dit onderzoek echter ook: alleen de data van de openbare laadpunten in de G4 en MRA zijn verzameld (zo’n 6000 laadpunten). Er zijn geen gegevens van private of semi-publieke laadsessies. Hiermee is voor een aanzienlijk deel van de EV rijders geen beeld van het volledige laadgedrag. Immers, een groot aantal EV rijders (PHEV en FEV) laadt thuis, op kantoor of regelmatig op semi-publieke plekken in parkeergarages
Categorie: Elektrisch rijden