Toyota waardevolste automerk ter wereld

dinsdag 23 oktober, 2018

In de nieuwste ranglijst van de 100 ‘Best Global Brands 2018′, samengesteld door marktonderzoeksbureau Interbrand, staat Toyota als eerste automerk op een zevende plek. Mercedes en BMW volgen op plek 8 en 13.

De tien waardevolste automerken volgens Interbrand

De jaarlijkse studie ‘Best Global Brands’ wordt wereldwijd beschouwd als de benchmark voor de waardebepaling van internationale merken. Er zijn 3 belangrijke parameters: de financiële prestaties van de producten en diensten van het merk in kwestie, de rol die het merkimago speelt in het aankoopproces van de consument en in welke mate het merk de bedrijfswinst veiligstelt.

Toyota is niet alleen het eerste automerk op de lijst, het vertoont met een stijging van 3,1 miljard en 6 procent de grootste winst ten opzichte van andere hoog genoteerde automerken in de lijst. Mercedes-Benz (+2 procent), BMW (-1 procent), Honda (+4 procent) en Ford (3 procent) maken de (auto)top 5 compleet.

De top 3 bestaat uit de grote techbedrijven Apple, Google en Amazon.

Top 10 merkwaarde automerken 2018

  1. Toyota met 53,4 miljard euro
  2. Mercedes met 48,6 miljard euro
  3. BMW met 41 miljard euro
  4. Honda met 23,7 miljard euro
  5. Ford met 14,0 miljard euro
  6. Hyundai met 13,5 miljard euro
  7. Nissan met 12,2 miljard euro
  8. Volkswagen met 12,2 miljard euro
  9. Audi met 12,2 miljard euro
  10. Porsche met 10,7 miljard euro

 

Top 10 merkwaarde Best Global Brands 2018

  1. Apple met 214,5 miljard
  2. Google met 155,5 miljard
  3. Amazon met 100,7 miljard
  4. Microsoft met 92,7 miljard
  5. Coca-Cola met 66,3 miljard
  6. Samsung met 59,9 miljard
  7. Toyota met 53,4 miljard
  8. Mercedes-Benz met 48,6 miljard
  9. Facebook met 45,2 miljard
  10. McDonald’s met 43,4 miljard

 

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Best Global Brands 2018, Toyota