Groen licht voor Belgisch mobiliteitsbudget
vrijdag 1 maart, 2019Het federale parlement in België heeft het mobiliteitsbudget goedgekeurd, meldt de Belgische ondernemersvereniging Traxio vandaag. Met het budget krijgen werknemers de mogelijkheid om, naast de auto, voor een reeks duurzame vervoersmiddelen te kiezen.
Het Belgische mobiliteitsbudget mag niet worden verward met de mobiliteitsvergoeding (ook wel cash-voor-cars genoemd), benadrukt Traxio. Deze laatste vergoeding houdt in dat de werknemer zijn auto van de zaak kan inruilen voor meer loon. Het trad vorig jaar in werking en had – zoals voorspeld door Traxio en andere partijen – een verwaarloosbaar effect. Slechts 215 werkgevers bieden de mogelijkheid en 320 werknemers hebben er gebruik van gemaakt, meldt het Belgische nieuwsmedium De Tijd. Zij krijgen gemiddeld 408 euro aan nettovergoeding. Bij het mobiliteitsbudget daarentegen behoudt de werknemer zijn auto van de zaak en kan hij daarnaast nog andere vervoersmethodes gebruiken.
In het geval van het mobiliteitsbudget kan de werknemers kiezen voor een goedkoper, milieuvriendelijkere auto en het vrijgekomen budget besteden aan een breed pallet van vervoersoplossingen, van (elektrische) fietsen, tot deelauto’s en van abonnementen tot kaartjes voor het openbaar vervoer. Het resterende saldo wordt eenmaal per jaar als loon uitbetaald, vrijgesteld van belastingen.
Niet verplicht
Traxio, dat tegen de 10.000 werkgevers vertegenwoordigd in de Belgische mobiliteitssector, is blij met de beslissing van het federale parlement. Door de ‘zware’ auto van de zaak in te ruilen voor een milieuvriendelijker model en door alternatieven zoals elektrische fietsen te voorzien, kan men de emissies beter aanpakken, denkt men. Daarnaast zal ook het fileprobleem verholpen worden via het aanbieden van abonnementen voor openbaar vervoer. “Dit is een positieve stap vooruit voor zowel het milieu, als de congestie en onze sectoren”, aldus Pieter Van Bastelaere, directeur van Traxio.
Overigens is deelname aan het mobiliteitsbudget voor een werknemer niet verplicht. Ook een werkgever kan vrij beslissen of hij er aan mee wil doen. Hun budget hangt af van de jaarlijkse kostprijs (tco) die de werkgever betaalt voor de auto van de zaak. Een nieuwe auto die wordt besteld onder de regels van het budget, mag dit jaar hooguit 105 gram per kilometer uitstoten, in 2020 wordt dat 100 gram en in 2021 95 gram.
Categorie: Mobiliteitsbudget



