De Skoda Octavia G-TEC rijdt op ‘hutspot’

maandag 2 november, 2020 Photo

Iedereen heeft het over het schone karakter van elektrisch rijden, maar het milieu is er ook bij gebaat als je voor CNG kiest, stelt Skoda in een persbericht naar aanleiding van de komst van de Octavia G-TEC. Een auto op aardgas dus, of helemaal groen: biogas. Hij stoot ongeveer 25 tot 70 (met biogas) procent minder CO2 uit en veel minder stikstof (NOx).

Het instrumentenpaneel van de gasgestookte Octavia heeft twee brandstofmeters. De een is voor de gastank met CNG, de ander voor de kleine tank met benzine. De auto loopt alleen op benzine wanneer de omstandigheden daarom vragen: als je de motor start na het tanken van gas, als de buitentemperatuur onder de -10 graden Celsius zakt, of als de gastank zo leeg is dat de druk minder dan 11 bar bedraagt.

In de gastank gaat 17,33 kilo gas, goed voor een actieradius van 500 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In combinatie met de kleine benzinetank van 9 liter, loopt de actieradius verder op met zo’n 190 kilometer. De gastank bestaat uit drie reservoirs die naast elkaar onder de achterbank en de vloer van de kofferbak liggen. Daardoor wordt er iets van de bagageruimte afgesnoept maar met 455 liter voor de Octavia Hatchback en 495 liter voor de  Combi blijft de schade beperkt. De auto wordt aangedreven door een 130 pk sterke 1.5 TSI-motor.

20 euro

Groot minpunt bij rijden op CNG: de beperkte beschikbaarheid van CNG-tankstations. In Nederland zijn er 200. Duitsland en Italië spannen de kroon met respectievelijk 835 en 1385 vulpunten. Ander minpunt: de vaderlandsche fiscus heft er meer motorrijtuigenbelasting op dan voor een benzineauto. Maar daar staat het goede nieuws tegenover: voor ongeveer 20 euro zit de tank vol. Groengas kost momenteel 1,15 euro per kilo, terwijl je voor een liter benzine al snel 1,55 euro betaalt. Daarbij kom je op een kilo ook verder: groengas bevat namelijk meer energie dan een liter benzine en geeft je dus een groter rijbereik.

Het lage verbruik en de lage brandstofprijs van CNG maken het een interessant alternatief voor een dieselauto, stelt Skoda. Ten opzichte van een elektrische auto is het voordeel dat tanken net zo gaat als benzine of diesel. Geen half uur wachten bij de snellader dus.

Maar wat telt is vooral de milieuwinst. Vooral biogas of groengas wordt gemaakt met behulp van natuurlijke grondstoffen. Eerst worden er verschillende industriële processen op losgelaten om een ‘hutspot’ van aardappelen en afgedankte groenten zoals winterpeen en uien in biogas te veranderen. Alles afvalproducten wat anders was weggegooid. Het levert een redactie van CO2-uitstoot op van zo’n 70 procent.

Categorie: Omslagpunt / brandstof
Labels: Skoda