Naast gewoon (snel)laden ook ‘battery swappen’ met de elektrische NIO

donderdag 11 november, 2021 Photo

De eerste elektrische sedan van het Chinese NIO, de NIO ET7, is vandaag voor het eerst te zien in Europa op de Nordic EV Summit 2021 in Oslo, Noorwegen. Vorige maand werd aldaar ook de SUV NIO ES8 onthuld. Waarbij een belangrijk onderdeel van de NIO-ervaring het holistische oplaad- en verwisselsysteem is. Ofwel: Battery-as-a-Service (BaaS).

De NIO ET7 is momenteel alleen nog in China te verkrijgen. Het is de eerste zelfrijdende auto van de Chinese autofabrikant. De ET7 is voorzien van NIO’s nieuwste NAD-technologie (NIO Autonomous Driving). Het beschikt over 33 krachtige sensoreenheden, waaronder 11 8MP-camera’s met hoge resolutie, 1 ultralange afstands-LiDAR met hoge resolutie, 5 millimeter golfradars, 12 ultrasone sensoren, 2 uiterst nauwkeurige positioneringseenheden, V2X en ADMS.

Maar de ES8, de elektrische SUV van NIO, is sinds vorige oktober in Noorwegen al verkrijgbaar. NIO opende in Oslo haar eerste, Europese NIO House. Een showroom voor leden, compleet met een NIO Café, de Bibliotheek, het Forum, het Lab, de Huiskamer en het Joy Camp. De auto is er in twee uitvoeringen: eentje met een 100 kWh batterij, wat overeenkomt met een WLTP-actieradius van maximaal 500 kilometer, en eentje met een 75 kWh batterij, goed voor een WLTP-actieradius van maximaal 375 kilometer. In 2023 verschijnt een versie met een 150 kWh-accu. De Signature Edition is onder andere uitgerust met luchtvering, een digitale assistent, het rijsysteem NIO Pilot en draadloze machine- en software-upgrades. De NIO ES8 kreeg onlangs van EuroNCAP een veiligheidsscore van vijf sterren. Gebruikers kunnen kiezen uit zes en zeven zitplaatsen.

De eerste elektrische sedan van het Chinese NIO, de NIO ET7

Maar onderscheiden doet de auto zich vooral door het ‘holistische oplaad- en verwisselsysteem’. Met dit laatste kunnen de accu’s van NIO-voertuigen in drie minuten automatisch worden verwisseld. Het is de ambitie van NIO om tegen het einde van 2022 twintig Power Swap-stations in Noorwegen te installeren in de belangrijkste steden en langs de drukste routes. Het merk ziet het ‘swappen’ als complementair op het gewone (snel)laden. Nio-eigenaren kunnen gewoon gebruikmaken van snellaadstations, maar willen ze een keer sneller hun accu wisselen, dan rijden ze naar een nabijgelegen wisselstation in de regio. “Het aanbieden van batterijwissel is een efficiënte manier om de levensduur van batterijen en daarmee de levenscyclus van elektrische voertuigen te verlengen. De technologie is duurzaam en bovendien biedt het gebruikers veel gemak,” zegt Marius Hayler, General Manager NIO Norway.

NIO zal ook dit Battery-as-a-Service (BaaS) aanbieden aan gebruikers die een elektrisch voertuig van NIO aanschaffen. Bij aanschaf van een NIO ES8 Signature Edition 100 kWh in combinatie met een BaaS-abonnement, kunnen gebruikers profiteren van zes batterijwissels inclusief servicekosten per maand, voor ongeveer 200 euro per maand extra.

Het interieur van het vlaggenschip ET7

Verder wil het merk vooral een ‘premium ervaring’ bieden. Standaard wordt bijvoorbeeld een mobiele service en een haal- en brengservice voor de auto’s. Zes jaar pechhulpverlening is ook inbegrepen. Gebruikers profiteren bovendien gedurende zes jaar van een datapakket van 8 GW/maand. Ze krijgen ook een gratis Power Home-lader en een type-2 laadkabel, plus BaaS-voordelen van twee gratis swap services en gratis 200 kWh per maand.

Wanneer al dit moois naar Nederland komt, wordt niet duidelijk gemaakt. Het merk liet wel eerder doorschemeren halverwege 2022 Duitsland te willen aandoen. Met de ET7 mikt het dan op Mercedes en BMW-rijders. In China heeft NIO wel al flink aan de weg getimmerd. Het heeft aldaar zo’n 150.000 auto’s uitgeleverd en de afgelopen jaren zo’n 4 miljoen battery swaps voltooid.

Categorie: Elektrisch rijden
Labels: NIO