Elektrische Maxus eDeliver 9 is de ‘Belofte van 2022’

dinsdag 30 november, 2021 Photo

De Maxus eDeliver 9 is uitgeroepen tot ‘dé Belofte van 2022’ tijdens de verkiezing van Bestelauto van het Jaar 2022. Terwijl nog hard wordt gewerkt aan het dealernetwerk, gooit de auto zelf hoge ogen bij de jury. “De eDeliver 9 lijkt stukken beter te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent.”

Opmerkelijk tijdens de afgelopen verkiezing, georganiseerd door Automobiel Management, is dat de hele top 3 wordt bezet door een elektrische uitvoering. Het aanbod aan elektrisch aangedreven bestelauto’s is dit jaar ook flink toegenomen en dus was het moment daar om deze categorie in de beoordeling voor de prestigieuze titel mee te nemen. Overigens waren zowel de kleinere Maxus eDeliver 3 en de eDeliver 9 beiden genomineerd voor de titel, maar de 9 viel in de prijzen.

Maxus levert de eDeliver 9 uitsluitend als EV en hij lijkt stukken beter te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent. Aldus het juryrapport. “Te roemen vallen onder meer de functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, prima rijkwaliteit en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt”, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden.

Voor stadsdistributie wordt elektrisch rijden steeds belangrijker. Er bestaan allerhande subsidies om elektrische bestellers te stimuleren. Het levert in veel gevallen een lagere TCO op vergeleken met een dieselbus. Daarnaast zijn er zo’n dertig steden die emissievrije zones gaan instellen. Ook steeds meer kleinere gemeenten overwegen de invoering van dergelijke zones. Bedrijven die stadsdistributie doen, zien zich dan ook meer en meer genoodzaakt om het aandeel elektrische bestelwagens en lichte bedrijfswagens in het wagenpark te vergroten.

Kiezen voor een schone, 100 % elektrische Maxus wordt daarmee nog aantrekkelijker, stelt men bij Maxomotive Nederland, de importeur van het elektrische bestelwagenmerk Maxus. Begin 2021 introduceerde het de eDeliver 3, de eerste bestelwagen die volledig als elektrische besteller is ontwikkeld. Er is dus geen uitvoering met een verbrandingsmotor. Deze bus is voorzien van een efficiënte elektrische aandrijflijn en heeft het laagste energieverbruik van haar klasse. In de zomer van 2021 kreeg de eDeliver 3 gezelschap van de eDeliver 9. Dit is een grotere bedrijfswagen (segment GVW 3,5 ton) die in talrijke formaten, gewichten en uitvoeringen beschikbaar komt. Onlangs is ook de Chassis Cab versie van de eDeliver 9 onthuld. De levering daarvan start rond april 2022. Maxus heeft daarmee het meest uitgebreide gamma bestelbussen voor stadslogistiek en voor opbouw en/of ombouw.

Maxus eDeliver 3 en eDeliver 9

AC en DC laden

Alle Maxus bestelwagens zijn uitgerust met zowel AC als DC laden, automatische airconditioning etc. Ook de lijst standaard veiligheidsvoorzieningen is lang (met o.a. Lane Assist, Adaptive Cruise Control, AEBS). Zeker niet de normaalste zaak in bestelautoland. Voor een prijs vanaf EUR 49.990 (ex. BTW) biedt Maxus een minimum actieradius van bijna 200 km voor de 52 kWh versie tot zelfs 353 km in de stad voor het allergrootste accupakket van 89 kWh. Dit is het grootste accupakket dat momenteel überhaupt beschikbaar is voor een bestelwagen.

 

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Maxus, Maxus eDeliver 9