4) Structurele vorm van indexatie ontbreekt vaak
De prijzen van (lease)auto’s stijgen elk jaar. Door middel van jaarlijkse indexatie van het normleasebedrag zorg je ervoor dat medewerkers jaar in jaar uit een vergelijkbare auto kunnen uitkiezen. Doe je dat niet, dan kan de collega die eerst een riante middenklasser reed na verloop van tijd zich alleen nog een compacte hatchback veroorloven.
Volgens de barometer indexeert slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag. 25% van de bedrijven indexeert nooit en 45% geeft aan dat er in een andere frequentie wordt geïndexeerd of alleen ad-hoc naar gekeken wordt.
5) Onder het leasebudget blijven mag, maar wordt niet altijd gecompenseerd
Elke werknemer die een leaseauto rijdt, krijgt daarvoor een budget. Vaak houdt de werknemers zich daar netjes aan, maar soms gaat de werknemer daar overheen. De meerderheid van de werkgevers staat overschrijding van het leasebudget toe (64%). Het percentage toegestane overschrijding varieert van 5% tot 25%. Onderschrijding van het leasebudget is ook mogelijk, echter dit betekent niet dat automatisch de onderschrijding (of een deel daarvan) wordt uitgekeerd. 64% van de werkgevers geeft aan dit niet te doen.
6) Een onbeperkt merkenbeleid is in, vooral bij elektrische auto’s
Als werkgever maak je je geliefd als je leaserijders zelf laat bepalen welk merk leaseauto
ze mogen uitkiezen. Een beperkt aantal merken aanbieden kan zorgen voor meer kostenefficiëntie (inkoopvoordeel) en uniformiteit, terwijl je auto’s makkelijker opnieuw inzet. Toch nog altijd 40% van de ondervraagde bedrijven hanteert een onbeperkt merkenbeleid. Vooral bij elektrische auto’s is het normaal om geen restricties te verbinden aan de merken waaruit gekozen mag worden.
Is er een merkenbeleid?