Van leaseauto naar mobiliteitsbudget: verken de mogelijkheden!
woensdag 3 mei, 2023 MobiliteitsbudgetEen leaseauto kost de werkgever anno 2023 veel geld, mede door stijgende brandstofprijzen en sterk fluctuerende leasekosten. Daarnaast is er de administratie en organisatie van het leasepark… Greenwheels komt met een whitepaper (met stappenplan) over de transitie van leaseauto naar mobiliteitsbudget. Niet alleen goedkoper, maar ook passend in deze tijden van ‘andere vervoerswensen’.
Wat die kosten betreft, een leaseauto kost een organisatie zo’n 18.000 euro per werknemer per jaar, stelt Greenwheels. Dat bedrag is gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Benchmark Zakelijke Mobiliteit. Het moge duidelijk zijn dat ten opzichte van ander vervoer de leaseauto voor de werkgever de meest kostbare optie is. Mede door het privégebruik van de leaseauto en stijgende brandstofprijzen. Ook kunnen leasekosten sterk fluctueren. Daarnaast gaan er op jaarbasis veel uren zitten in de administratie en organisatie van een leasepark en is tijd ook geld. Het lang vastzitten aan leasecontracten is misschien nog wel een groter nadeel.
“Veel bedrijven zijn ooit begonnen met leaseauto’s, omdat het er gewoon bij hoorde”, stelt Donny Semeleer, Product Manager B2B. “Het kan daarom wat vreemd aanvoelen om af te stappen van een leasewagenpark. Terwijl er juist veel voordelen zitten aan de overstap naar een mobiliteitsbudget. Want niet alleen het werk verandert, ook het leven van een werknemer: verhuizen, krijgen van kinderen, uithuisgaande kinderen of een andere baan. Daarbij passen ook andere vervoerswensen.”
Grote stap
Semeleer ziet vanuit zakelijke aanbieders van mobiliteitskaarten en mobiliteitsoplossingen momenteel een sterk groeiende interesse voor deelauto-oplossingen voor invulling van zakelijke reisbehoeften. Eén van de grootste en bekendste aanbieders van mobiliteitskaarten is NS Business Card, gevolgd door Shuttel. Laatstgenoemde biedt als één van de weinige spelers de optie om vanuit een mobiliteitsbudget te splitsen tussen zakelijk vervoer en privéreizen. Ook Reisbalans (voorheen Workway) is het waard genoemd te worden. Andere aanbieders zijn Mobility Mixx, Moves, Gaiyo, Figo en de Mobiliteitsmanager. Bij al deze partijen kan worden gekozen voor Greenwheels-deelauto’s.
Maar een leaseauto wegdoen is een grote stap, erkent ook Semeleer. Toch benadrukt hij dat afscheid nemen van leaseauto’s veel oplevert, zowel voor de organisatie als de medewerkers. “Men werkt vaker digitaal, reist meer met fiets of openbaar vervoer en gebruikt alleen de auto wanneer dat echt nodig is. Dat levert een enorme milieuwinst op, is financieel aantrekkelijk en zorgt voor tevreden personeel.”
Administratieve rompslomp
Maar hoe maak je een succesvolle transitie van leaseauto’s naar een mobiliteitsbudget binnen je bedrijf? Daarover gaat de whitepaper. Waarbij het mobiliteitsbudget in combinatie met een mobiliteitskaart uitgangspunt is. Iedere werknemer kan zo naar wens een eigen pakket met woon-werkverkeer en zakelijk reizen samenstellen, zonder dat daar veel administratieve rompslomp bij komt kijken. Semeleer: “Feitelijk is het aanbieden van een leasebudget of juist een kilometervergoeding ook een vorm van een mobiliteitsbudget. Deze vormen zijn echter statisch en bieden niet de mogelijkheid van het combineren van vervoer. Keuzevrijheid op het gebied van mobiliteit leidt tot een hogere medewerkerstevredenheid en is financieel voordeliger.”
Vraag hier de whitepaper aan, onder andere voorzien van praktische tips en stappenplan ‘van leaseauto naar mobiliteitsbudget’.
Categorie: Mobiliteitsbudget




