Dat de ‘dieselproblematiek’ leeft bij grote fleetowners, leasemaatschappijen en dealerholdings moge duidelijk zijn. Iede Aukema, directeur van BCA Nederland, heeft er onlangs met zijn klanten over gebrainstormd. Europa’s grootste autoveiler presenteert zich steeds meer als barometer van de occasionmarkt, of meer specifiek: graadmeter van restwaarden. Een kenniscentrum met als basis die enorme ‘bak met data’ die er dagelijks wordt vergaard. Zo ook over (vol) elektrisch rijden…
BCA Autoveiling weidde er na de diesel-brainstormsessie een heus persbericht aan: de auto- en leasebranche gaat te gemakkelijk meer in het negatieve diesel-sentiment. Zo luidde de conclusie. Natuurlijk is er echt wat aan de hand, verduidelijkt Aukema. “We zien met name in Duitsland een enorme stagnatie in de verkopen van tweedehands diesels. Met als gevolg: lagere prijzen daar. De lagere conversie is soms echt zorgelijk. Het geldt vooral voor Duitsland, hoewel in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ook de eerste tekenen zichtbaar worden van een anti-dieselsentiment. We zien in Nederland zelfs een enkele fleetowner diesels eerder terughalen uit het park”, aldus Aukema.
Toch ligt de zaak genuanceerder, schetst Aukema. En dat is weer gebaseerd op de data die het enorme veilingbedrijf dagelijks bijeensprokkelt. Sinds een klein jaar is er zelfs een speciale data-analist in dienst van BCA Nederland. In Europa veilt de organisatie jaarlijks 400.000 auto’s. Dat is exclusief de rechtsgestuurde Engelse markt waar jaarlijks zelfs 1 miljoen voertuigen onder de (virtuele) hamer gaat. Een auto die wordt geveild heeft bij BCA gemiddeld zo’n 200 potentiele kopers. Aukema: “Alles wordt vastgelegd in de systemen en analyse van die data gaat zelfs zover dat we kunnen adviseren dat bijvoorbeeld een bepaald type Renault Mégane het best in het westen van Frankrijk kan worden verkocht. Iets wat over een paar maanden weer kan veranderen; het is tegenwoordig een uiterst dynamische markt.”
EV-brainstorm
Terug naar de nuance: uit al die cijfers blijkt dat er eigenlijk in Nederland nog maar nauwelijks sprake is van een restwaardedaling van de diesel. De laatste twee, drie jaar verkocht de tweedehandsdiesel zelfs goed in Nederland, in tegenstelling tot de diesel-nieuwverkopen. Als de occasionprijzen iets dalen, wordt het bovendien voor de occasionrijder bij een lager jaarkilometrage juist weer aantrekkelijk diesel te gaan rijden. Maar bovenal: de echte luchtvervuiling in steden wordt veroorzaakt door diesels met Euro 4-norm of lager. En dat aantal is klein, benadrukt Aukema.
Wij kunnen adviseren dat bijvoorbeeld een bepaald type Renault Mégane het best in het westen van Frankrijk kan worden verkocht
Over het algemeen geldt het adagium bij BCA: voor iedere auto is een markt te vinden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de plug-in hybride en vol-elektrische auto. Die laatste doet het overigens erg goed, niet in de laatste plaats door fiscale stimulans bij zakelijk gebruik. Eind vorig jaar heeft Aukema voor zijn klanten een EV-brainstorm georganiseerd. Was er tot voor kort nog twijfel over bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van de techniek, zo is die nu wel verdwenen, merkt Aukema. “De elektromotoren blijken heel onderhoudsvriendelijk en ook de vrees dat accu’s de achilleshiel zijn van elektrisch voertuigen, blijkt ongegrond. Hoewel het soms ingewikkeld is dat je bij sommige fabrikanten de accu’s moet huren. Dat maakt het lastig.”
Restwaarderisico
De andere ontwikkeling waar BCA momenteel garen bij spint: private lease en de toenemende focus van grote dealerholdings op de occasion. Voor private lease is BCA een partner voor leasemaatschappijen vooral wat betreft de inruiler van de klant. Daarbij kan een leasemaatschappij kiezen de auto te verkopen aan BCA, waardoor het restwaarderisico bij de autoveiler komt te liggen, of hij kan de auto rechtstreeks laten veilen op het platform van BCA. Binnenkort komt de eerste hausse aan private leaseauto’s terug als occasion, ook daar wil BCA zich specifiek op richten. Het past allemaal in de toenemende focus in de branche op de gebruikte auto.
Aukema noemt het opmerkelijk dat anno 2018 zelfs op de autoschool IVA, waar hij geregeld gastlessen geeft, de animo voor de occasionhandel fors is gestegen. Terwijl een paar jaar geleden amper een student ervoor te porren was. Men wilde nieuwe auto’s verkopen. “Tekenend is misschien ook wel de beslissing van de grootste dealerholding in Engeland. Die besloot eerder dit jaar een groot deel van de nieuwverkopen af te stoten om zich te concentreren op gebruikt. Dat levert namelijk veel meer op. Bedenk dat Engeland doorgaans vooroploopt in marktrends, kijk naar private lease. Ik denk dat voor menig autobedrijf in Nederland de toekomst ligt in occasions.”
Categorie: Remarketing
Gerelateerde links:
- BCA Nederland: 500 veilingen per jaar
- BCA Autoveiling – en hun zoektocht naar dieselkopers
- Private lease zorgt voor ‘boost’ inspecties bij Macadam
- Elektrische occasions betaalbaarder en populairder
- NOO 2018: ev in trek, diesel nog niet verslagen
- Mazda CX-5 occasion van het jaar 2018
- Kijkje achter de schermen bij Carnext.com






