Arval barometer: thuiswerken nauwelijks van invloed op wagenpark

woensdag 8 juni, 2022

Zo’n 95 procent van de bedrijven verwacht dat hun wagenpark stabiel blijft of groeit in de komende drie jaar. Ondanks de ontwikkeling rondom thuiswerken. Slechts 9 procent van de bedrijven is begonnen of overweegt om het wagenpark- en mobiliteitsbeleid aan te passen naar aanleiding van deze trend.

Het een en ander blijkt uit de nieuwste Arval Mobility Observatory dat als barometer in de markt mobiliteitstrends vastlegt en voorspelt. Het onderzoek van 2022 werd uitgevoerd tussen 5 januari en 9 maart 2022, dus in een klimaat van onzekerheid. Toch blijven de groeivooruitzichten van de wagenparken over het algemeen positief. De transitie naar elektrificatie gaat door en alternatieve mobiliteitsoplossingen bevestigen bestaande trends.

Welke trends dat precies zijn? De onderzoekers zien dat Nederlandse bedrijven vertrouwen hebben in hun wagenpark. Slechts 5% verwacht een afname in hun vloot. Groei door economische redenen maar vooral ook door HR gerelateerde zaken zoals werving en behoud van talent. Dit laatste punt is gestegen van 26% naar 48% (t.o.v. het onderzoek uit 2021). De thuiswerk-trend heeft daar dus nauwelijks invloed op.

Eén alternatieve mobiliteitsoplossing

Andere belangrijke trend: dit jaar hebben 6 van de 10 bedrijven ten minste één alternatieve brandstof voor hun personenauto´s geïntroduceerd. Nederland loopt hiermee voor op het Europese gemiddelde. Dit geldt ook voor de adoptie van Hybride (36%), Plug-in Hybride (33%) en 100% BEV (32%) binnen wagenparken. De belangrijkste reden om over te stappen op alternatieve brandstoffen voor zowel  personenauto’s als grijze kentekens (bedrijfsbussen) is en blijft de impact op het milieu. Bezwaren zijn er ook: die betreffen vooral de hogere aanschafprijs van een EV. Opvallend, noemt Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland, dit gegeven. “Opvallend omdat de TCO voor een volledig elektrische personenauto per maand lager is dan van een vergelijkbare benzine auto met een lagere aanschafprijs.“

Toch worden er, naast auto’s, ook steeds meer alternatieve mobiliteitsoplossingen ingezet. Meer dan 8 van de 10 bedrijven hebben aangegeven tenminste één alternatieve mobiliteitsoplossing te hebben, als aanvulling op het wagenpark. Ongeveer 29% hiervan is van plan hiervoor ook een platform of app te gebruiken. Vooral grote bedrijven lopen hier voorop. 4 op de 10 bedrijven zijn geïnteresseerd in het aanbieden van een mobiliteitsbudget voor hun werknemers. Hetzelfde aantal heeft ook een strategie voor het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook hierbij geldt dat het gros hiervan een grotere onderneming is.

Klik hier om de barometer te kunnen downloaden

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel