ABS Groen heeft de leasebranche zien komen…
donderdag 14 november, 2024Een van de leden van het eerste uur van schaherstelketen ABS Autoherstel is ABS Groen in Steenwijk. Begonnen als zelfstandig, universele schadehersteller is het inmiddels de tweede generatie Groen die de scepter zwaait. En algemeen directeur Martin Groen heeft de laatste 10 jaar de branche zien veranderen. En hij heeft ABS de (succesvolle) stap zien maken naar de lease!
Over de groeicijfers is Martin Groen uiterst tevreden. Tien jaar geleden liepen er op de werkplaats van ABS Groen nog 10 mensen rond, inmiddels zijn dat er 23. De omzet steeg van zo’n 1,3 miljoen naar 5,5 miljoen euro. En dat was zeker niet gelukt zonder zich daarbij aan te sluiten bij een keten, wil Groen maar meteen duidelijk stellen. Niet alleen vanwege de (centrale) inkoopvoordelen – inclusief de onderhandelingen met de vele leveranciers, van lakken tot en met gereedschappen – maar vooral ook voor het aansluiten van nieuwe verzekerings- en leaseklanten.
Want het begin van ‘de lease’ heeft Groen meegemaakt. Dat was na het faillissement van de schadeketen Care in 2017. “We werden toen gebeld door het hoofdkantoor van ABS in Bodegraven. We moesten snel beslissen of we de leaseklanten van Care wilden overnemen. Er was wat gemor over de voorwaarden, maar terugkijkend op die periode was het natuurlijk de enige juiste beslissing. Het gaf zekerheid, die had je ook nodig om de investeringen te doen die je nodig had. Ook al zijn de condities van leasemaatschappijen wat uitdagender, je bent wel verzekerd van een continue stroom van voertuigen.”
Capaciteitsproblemen
Uiteindelijk gaat het voor menig schadeherstelbedrijf om het hebben tussen een goede mix van zakelijke klanten en particulieren. Het verschil is ook niet meer zwart wit, schetst Groen. Leaseklanten hebben bijvoorbeeld bijna altijd recht op een leenauto; een ABS-bedrijf kan de kosten voor het vervangend vervoer doorbelasten. Bij een particulier wordt dat geregeld door de verzekeringsmaatschappij – als er überhaupt al vervangende vervoer is geregeld. Maar de kracht van het collectief schuilt hem vooral in deze tijden met capaciteitsproblemen – “de werkvloer zit gewoon continu ramvol” – dat er geschoven kan worden met auto’s tussen de ABS vestigingen onderling. “Onlangs hadden we hier nog een Tesla-leaseauto van Alphabet. Bij de ABS-vestigingen in de Randstad zou het herstel 9 weken gaan duren. Wij hadden nog plek voor een Tesla, dus binnen 3 weken hebben we het kunnen oplossen. Alle partijen blij.”
En het collectief heeft toch ook wel gezorgd in meer begrip tussen de partijen, denkt Groen. Tussen een traditioneel bedrijf als een schadehersteller en een (corporate) leasemaatschappij zit natuurlijk een groot cultuurverschil. Het hoofdkantoor van ABS heeft de zaken en processen, vooral ook de informatievoorziening, gewoon erg goed voor elkaar. “We kunnen precies inzichtelijk maken waarop schadebedragen zijn gebaseerd, van de kosten van bijvoorbeeld onderdelen tot en met kosten van het personeel.”
Totaalherstel
Volgens Groen ligt de kracht van de ABS-keten ook in het feit dat het jaren geleden al het ‘totaalherstel’ heeft omarmd. “Amper 6 jaar geleden werd er nog gezegd dat als je geen merkherkenning zou krijgen, je het niet zou redden als schadehersteller. Dan zou al het werk naar de dealers gaan. Welnu, anno 2024 heb ik hier in Steenwijk bijna geen dealerbedrijf meer in de buurt zitten. Wij herstellen natuurlijk ook fabrieksconform, kunnen bijvoorbeeld alle kalibraties van de diverse merken uitvoeren. We besteden niets meer uit. Dat hebben we inmiddels als collectief kunnen laten zien, ook aan leasemaatschappijen. Want in het begin waren die afwachtend.”
Die erkenning van de leasemaatschappijen voor de universele schadehersteller is er dus gekomen. Dat heeft, volgens Groen, echt voor een kentering in de markt gezorgd. Daarbij hoort ook de aandacht voor veilig herstellen. Groen: “Moderne auto’s nemen tegenwoordig zoveel rijtaken over waarop je moet kunnen vertrouwen. Dat moet dus ook gebeuren na herstel. Waarbij we niet alleen zaken vanaf papier afvinken zodat we aan het protocol hebben voldoen, maar echt gaan rijden met het voertuig. Die focus van ons op veiligheid heeft uiteindelijk de leasebranche ook vertrouwen in ons gegeven.”
Categorie: Schadeherstel



