Dinsdag en donderdag zijn veruit de populairste kantoordagen. En deze dido-economie zorgt voor steeds grotere problemen, met name op de weg. De oproepen de laatste tijd om deze ingesleten gewoonte te veranderen, waren niet van de lucht. Bij glimble hebben ze in ieder geval die kantoordagen verwisseld voor de woensdag en vrijdag. “Het moet gaan over wanneer je reist en welk vervoersmiddel daarbij het best past.”
Jochem Reintjes is gepokt en gemazeld in de wereld van de mobiliteitskaarten nadat hij zijn sporen heeft verdiend in de leasebranche. Tegenwoordig is hij verantwoordelijk voor de (zakelijke) reisoplossing met glimble van ov vervoerder Arriva. Want ook dat bedrijf wil meer bieden dan alleen ov reizen. Waarbij ze zeker niet tegen de auto strijden, benadrukt Reintjes maar meteen. “Noem me zelfs een verstokte automobilist. Ik houd ook echt van autorijden, stap met alle plezier in mijn auto richting Zuid-Frankrijk. Maar als ik voor mijn werk reis, moet ik gewoon ergens op tijd zijn. Dan gaat het niet om de autorit, dan gaat het over mijn schaarse tijd. Dat is toch wezenlijk anders.”
Zo kan het voorkomen dat soms een reis met de trein beter uitkomt, eventueel aangevuld met een deelauto of OV-fiets. De andere dag is dan weer een thuiswerkdag; de dag erop een reis waarbij de auto het beste schikt. Over die flexibiliteit wordt al (jarenlang) veel geschreven. Maar het goed faciliteren ervan – voorwaarde om het ook echt te laten slagen – wordt door veel bedrijven nog altijd niet goed opgepikt, ziet Reintjes. “Dat begint al simpel met het declareren van ov kosten. Nog altijd zien we dat werknemers ov reizen zelf moeten voorschieten om het vervolgens te declareren. Dat kunnen forse bedragen zijn, soms wel 400 euro in de maand. Al die declaraties moeten door een manager gecontroleerd en goedgekeurd worden. Dat eerste wordt in de praktijk niet altijd gedaan. Maar in alle gevallen wordt er wel veel tijd ingestoken, ook al hebben bedrijven vaak het idee prima voor elkaar te hebben. Maar geen declaraties hoeven te verwerken is nog altijd beter dan efficiënt declaraties verwerken”
CO2-uitstoot registeren
Terwijl het dus met glimble Zakelijk zoveel gemakkelijker kan. Die hele administratieve last verdwijnt daarbij voor bedrijven. Waarbij overigens voor grote bedrijven, die straks alle zakelijke reizen en daarbij horende CO2-uitstoot moeten registeren, het voordeel nog groter is. Die krijgen met glimble Zakelijk namelijk met een druk op de knop een dergelijke uitdraai. “Tevens een mooie aanleiding voor bedrijven eens kritisch te kijken hoe die uitstoot dan ook daadwerkelijk naar beneden te brengen. Bij glimble hoef je daar niets extra’s voor in te richten; het inzicht is meteen voorhanden”, aldus Reintjes.
Geen declaraties hoeven te verwerken is nog altijd beter dan efficiënt declaraties verwerken
Reintjes komt zeker niet alleen bij de grote bedrijven over de vloer, juist ook het MBK is een belangrijke doelgroep. Een doelgroep die ook past bij de filosofie van glimble: houd het simpel. Daarbij geldt zeker niet: óf de auto óf de trein. Die keuze ziet Reintjes nog in veel gevallen in de mobiliteitsregelingen: óf een treinabonnement óf een auto. “Niet gek dat 90 procent dan kiest voor de auto. Soms wordt er dan een Mobiliteitskaart verstrekt die vervolgens ligt te verstoffen in het handschoenenkastje.” Het gaat er bij glimble vooral om dat de werknemer makkelijk de keuze kan maken om bijvoorbeeld de trein te pakken omdat het beter uitkomt. Daarvoor is eigenlijk alleen de app nodig; er hoeft niet eerst toestemming gevraagd te worden, er zijn geen privacy-issues, er hoeven geen declaratieformulieren ingevoerd te worden.
Cruiseschip
En de kosten? glimble gaat er prat op de meest toegankelijke oplossing te hebben in de markt voor multimobiliteit. “En de totale kosten voor het gebruik van ov bovenop een leaseauto, gaan niet perse omhoog. Dat kunnen we feilloos uitrekenen waarbij je feitelijk de kosten verdeelt op een andere manier.” Reintjes ziet vaak dat bedrijven opkijken tegen het inregelen van flexibiliteit in hun mobiliteitsregelingen. Al snel is het idee iets te moeten doen met deelauto’s, fietsregelingen en het optuigen van een kerstboom aan vergoedingen. Maar dat is helemaal niet nodig. Reintjes: “Als ik jou een sloot wil laten oversteken, dan leg ik een plankje neer. Eventueel met een reling om je aan vast te houden. Maar veel van de oplossingen in de markt bouwen als het ware een compleet cruiseschip. Het maakt het onnodig complex.”
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Gerelateerde links:
- Glimble: de sleutel tot alle vormen van mobiliteit
- CO2-uitstoot Europees wagenpark niet gedaald
- Onderzoek: meeste mensen willen duurzamer reizen
- Helft van werknemers kan fiets van de zaak nemen
- Greenwheels opent 150ste deelauto-locatie op NS station
- Belgische werkgevers geven minder snel een (lease)auto