Zelfs als leasemaatschappijen het gratis aanbieden om door de berijder ingeleverde leaseauto’s, als ze bijvoorbeeld van baan verwisselen, gereed te maken voor herinzet, kiest een groeiende groep fleetowners het door Fleetport, specialist in poolbeheer en hikertransport, te laten doen. Reden: de tijdswinst! Het kan namelijk zomaar uitkomen dat een auto 4 weken eerder kan worden her-ingezet. En dat scheelt serieus kosten, weet Maurice Jongenotter van Fleetport. Maar dat is niet alleen de reden voor de enorm snelle groei van het bedrijf de laatste jaren.
Want die groei (jaarlijks tussen de 25 en 30%) de afgelopen jaren van Fleetport is indrukwekkend te noemen. Het bedrijf is anno 2025 veruit marktleider in het segment van poolbeheer en speelt in hikertransport (met duizend hikers in een vaste poel!) een belangrijke rol in de markt. Het heeft tien vestigingen in het land en binnenkort komen daar nog enkele bij waaronder in de regio Eindhoven en Amersfoort. Die laatste vestiging wordt voorzien van autoliften om de voertuigen zo efficiënt mogelijk te stallen, zoals ook een groot succes is gebleken in Utrecht.
Al eerder interviewde TrendsinAutoleasing.nl Jongenotter over de ‘kunst’ van poolbeheer en hikertransport. Om deze arbeidsintensieve processen met zijn vele logistieke uitdagingen – compleet met live updates en volledige transparantie voor de klant – efficiënt uit te voeren heeft Fleetport destijds fors geïnvesteerd in eigen IT-systemen. Daar plukt het nu de vruchten van, weet Jongenotter.
“Bedenk: poolbeheer was ooit het ondergeschoven kindje, nu vormt het een cruciaal onderdeel in flexibel mobiliteitsbeheer. Er rijden in Nederland tegen de 900.000 zakelijke leaseauto’s rond, een kwart daarvan wisselt jaarlijks van berijder. En zo’n wisseling valt dus zelden tegelijk met het uitdienen van een leasecontract. Aangezien eerder inleveren van de auto bij de leasemaatschappij geld kost, net als stilstand van een auto – tot wel 50 euro per dag – is de auto opnieuw inzetten als poolauto in de meeste gevallen de beste optie.”
‘Hoofdpijndossier’
Maar hoe doe je dit op een snelle en juiste manier? Op dit specialisme heeft Fleetport zich volledig gespecialiseerd en heeft momenteel een proces ingericht waar maar weinigen in de markt aan kunnen tippen. Een wisseling van een voertuig levert in alle gevallen een flinke logistieke operatie op; auto’s moeten worden ingeleverd, geïnspecteerd, schoongemaakt worden, eventuele onderhoud of reparaties moet worden uitgevoerd, alles volgens de protocollen van de leasemaatschappij (als eigenaar van de auto). In dat hele proces moet de auto ook nog eens fysiek langs de diverse werkzaamheden, ook alweer afhankelijk van de leasemaatschappij en met welke schade- of onderhoudspartners wordt samengewerkt. En dan is er de papieren ‘rompslomp’: waaronder het snel afmelden van de auto voor de bijtelling en het opmaken van de eindafrekening. Kortom, voordat een leaseauto opnieuw kan worden ingezet – en dus zijn geld kan opleveren – gaat er nogal wat aan vooraf.
Voordat een leaseauto opnieuw kan worden ingezet – en dus zijn geld kan opleveren – gaat er nogal wat aan vooraf
Fleetport werkt van oudsher in opdracht van fleetowners als onafhankelijke schakel tussen leasemaatschappij en de uiteindelijke berijders van de voertuigen. Die onafhankelijke rol wordt gekoesterd. Helemaal als de auto’s door Fleetport worden geïnspecteerd waar vervolgens de eindafrekening voor de leaserijder op wordt gebaseerd. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ voor bedrijven – er is bijvoorbeeld regelmatig onenigheid over welke schade op de berijder mag worden verhaald of niet. Als de spelregels zwart op wit staan, en er is een derde onafhankelijke partij bij betrokken die de auto inspecteert, neemt die onenigheid aanzienlijk af.
Duizend hikers!
Jongenotter ziet de laatste jaren een enorm diverse klantengroep aankloppen; van uitzendbedrijven en detacheerders tot aan bedrijven in de bouw en installatietechniek. En niet te vergeten: de consultancy en IT-bedrijven. Allemaal grootafnemers van leaseauto’s en leasebestelwagens. Jongenotter ziet ook steeds meer berijderswisselingen op een bepaald voertuig; leaseauto’s worden de laatste jaren steeds flexibeler ingezet.
Bedenk ook dat een poolauto weliswaar een occasion is, voor de berijder is het zijn nieuwe leaseauto
Maar ook de leasebranche en dealer(holdings) kloppen de laatste tijd massaal aan. Bijvoorbeeld om het transport te regelen van hun voertuigen. Fleetport heeft naast het poolbeheer de laatste jaren geïnvesteerd in hikers; chauffeurs die voor vele (transport)diensten worden ingezet. Of het nu gaat om leaseauto’s naar de (eind)klant te brengen of voertuigen te brengen naar een bepaalde locatie, Fleetport kan putten uit een poel van ruim duizend hikers! Er is zelfs een wachtlijst voor de functie; een dergelijke (bij)baan blijkt bijzonder populair onder bijvoorbeeld jongeren.
Eigen e-learning pakket
Jongenotter: “We kunnen echt prima concurreren met de voor jongeren populaire banen bij supermarkten en horeca. We hebben zelfs een eigen e-learning pakket ontwikkeld die kandidaten met een goed resultaat moeten afronden. Met daarin ook aandacht voor bijvoorbeeld klantbeleving. We willen de kwaliteit hoog houden. Daarbij is alles geautomatiseerd, zo krijgt een klant een dag van tevoren bericht over het exacte tijdstip van bijvoorbeeld de levering van zijn leaseauto, compleet met (voor)naam en foto van de persoon die hem komt afleveren. Die hikers krijgen ook allemaal een identificatie van ons. En bij iedere rit die zij doen, zien ze precies wat er van hen wordt verwacht. Elektrische auto’s worden bijvoorbeeld naar wens van de klant met 80 procent acculading afgeleverd.”
Voor iedere (potentiële) klant wordt door het accountteam van Fleetport een business case opgezet. Die is al snel overtuigend. Zo overtuigend zelfs dat bedrijven, waarbij de poolbeheerkosten soms al verrekent zit in het leasetarief, toch Fleetport inzetten. Vooral dus omdat het proces zoveel sneller gaat en er bijvoorbeeld minder lang huurauto’s hoeven worden ingezet. Bovendien: iedere klant krijgt een eigen digitale showroom waarin alle poolauto’s overzichtelijk worden tentoongesteld. Jongenotter: “Bedenk ook dat een poolauto weliswaar een occasion is, voor de berijder is het zijn nieuwe leaseauto. De auto moet in perfecte staat zijn. Als er meteen een lampje gaat branden of er ligt nog troep van de voorganger in, dan is dat geen goed visitekaartje die je als werkgever wilt afgeven.”
Categorie: Poolbeheer / poolauto's