Slimme oplossingen verzinnen voor vergoedingsmechanismen en parkeerbeleid leveren vaak meer kostenvoordeel op dan alleen het wagenpark onderhanden nemen. Waarbij de crux vaak zit in de ‘vergeten kostenpost’ van het woon-werkverkeer, zegt Jan Kees de Graaff van Optima, dienstverlener in mobiliteit. Maar: wat voor de ene medewerker geldt, werkt niet voor de ander!
Menig leasemaatschappij of andere aanbieder van mobiliteitsdiensten begint bij een potentiele klant vaak met het maken van een wagenparkscan van de huidige situatie. Daaruit moeten dan de nodige verbeterpunten (lees: kostenbesparing) naar voren komen. Optima voert ook zo’n scan uit, maar dan van álle mobiliteitskosten binnen een bedrijf. Dus niet alleen van het wagenpark. Volgens de Graaff is het resultaat van zo’n scan vaak een eyeopener voor een fleetowner.
“Onlangs hebben we een dergelijk scan gemaakt voor een groot bedrijf. De echte zakelijke kilometers (dienstreizen) bleken slechts één zesde van de totale mobiliteitskosten te behelzen. Het overgrote deel van de kosten zaten hem in het woon-werkverkeer. Daar zat de crux. Terwijl je daar met het vergoedingsmechanisme en zelfs het parkeerbeleid prima op kunt sturen. Op dat vlak slimme oplossingen aanbieden, levert vaak meer op dan alleen het wagenpark onder de loep te leggen”.
Zeepkist
Dergelijke presentaties maken indruk, merkt ook consultant Valentijn van Unen van Optima. Althans, als alle disciplines binnen een bedrijf ook aan tafel zitten. Dus naast directie en een HR-manager ook de wagenparkbeheerder. Want om echt veranderingen te brengen in het mobiliteitsbeleid – en dan praat je al snel over gedragsverandering teweeg brengen bij werknemers – lukt alleen als dit breed wordt gedragen binnen een organisatie.
“Een directeur op een zeepkist die in de kantine verkondigd dat iedereen meer met de trein moet reizen, gaat natuurlijk niet werken. Eerst moet je inzicht krijgen in de mobiliteitsstromen. Wij kunnen na een mobiliteitsanalyse werknemers voorzien van een individueel reisadvies. Daarbij maken we ook de verschillende kosten inzichtelijk tussen de verschillende keuzes voor een bepaald vervoermiddel”, aldus Van Unen.
“Een directeur op een zeepkist die in de kantine verkondigd dat iedereen meer met de trein moet reizen, gaat natuurlijk niet werken”
Zo’n individueel advies komt nadat werknemers in bepaalde gebruikersgroepen of peer groups zijn ingedeeld. Bij werknemers met alleen woon-werkverkeer wordt gekeken naar de af te leggen afstand en de infrastructuur. Is er bijvoorbeeld een goede busverbinding? Werknemers met leaseauto’s zijn volgens Van Unen soms verbazingwekkend weinig zakelijk op pad. Voor de werkgever een dure manier om woon-werkkilometers te financieren. Misschien kunnen de ‘enkele’ zakelijke reizen slimmer worden gepland en met een deelauto worden afgelegd?
Van Unen: “Feit is dat veel bedrijven willen snijden in de wagenparkkosten en liefst ook in de zakelijke kilometers. Eén van onze klanten die vorig jaar nog zestig leaseauto’s had, heeft er nu nog maar 20. Maar daar zijn naast 20 pool- en deelauto’s ook enkele fietsen en E-Bikes bijgekomen en iedereen binnen het bedrijf heeft een mobiliteitspas voor het OV waarvoor betaald wordt als er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. De besparing is enorm.”
Laagdrempelig en simpel
Werknemers een laagdrempelig aanbod geven van diverse vervoersmodaliteiten. Daarachter een slim automatiseringssysteem voor de registratie en rapportage. Op die manier krijgen fleetowners dat ene mobiliteitsloket waar velen naar op zoek zijn. De Graaff benadrukt dat de geboden alternatieven voor de auto laagdrempelig en simpel moeten zijn. Daar helpt anno 2015 de techniek een belangrijk handje. De smart Phone met app zijn daarbij van cruciaal belang.
Maar een al te simpele voorstelling van zaken wil De Graaff ook weer niet geven. “Efficiënt mobiliteitsbeleid is meer dan de som van alle leasecontracten of de TCO van het wagenpark. Het gaat ook om vraagstukken wat je bijvoorbeeld in de WKR stopt, hoe je een mobiliteitskaart fiscaal inricht, of je apart een fietsregeling moet optuigen, en ga zo maar door. Het is complex en vergt een hoop kennis. De roep om outsourcen klinkt dan luider, tegelijkertijd wil je er als fleetowner wel grip op houden. Die complexiteit maakt het voor ons uitdagender. Leuker eigenlijk.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- BOVAG: e-bike steeds vaker alternatief voor woon-werkverkeer
- Regus: kosten woon-werkverkeer bijna verdubbeld
- Duurzamer woon-werkverkeer kan 20% kosten besparen
- Woon-werkverkeer levert Europeanen veel stress op
- Nederland handhaaft zich als tweede op fileranglijst
- Beroerd imago openbaar vervoer onder niet-gebruikers