Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De crux zit hem in het woon-werkverkeer”

donderdag 3 september, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Slimme oplossingen verzinnen voor vergoedingsmechanismen en parkeerbeleid leveren vaak meer kostenvoordeel op dan alleen het wagenpark onderhanden nemen. Waarbij de crux vaak zit in de ‘vergeten kostenpost’ van het woon-werkverkeer, zegt Jan Kees de Graaff van Optima, dienstverlener in mobiliteit. Maar: wat voor de ene medewerker geldt, werkt niet voor de ander!

Menig leasemaatschappij of andere aanbieder van mobiliteitsdiensten begint bij een potentiele klant vaak met het maken van een wagenparkscan van de huidige situatie. Daaruit moeten dan de nodige verbeterpunten (lees: kostenbesparing) naar voren komen. Optima voert ook zo’n scan uit, maar dan van álle mobiliteitskosten binnen een bedrijf. Dus niet alleen van het wagenpark. Volgens de Graaff is het resultaat van zo’n scan vaak een eyeopener voor een fleetowner.

Jan Kees de Graaff en Valentijn van Unen van Optima

Jan Kees de Graaff en Valentijn van Unen van Optima

“Onlangs hebben we een dergelijk scan gemaakt voor een groot bedrijf. De echte zakelijke kilometers (dienstreizen) bleken slechts één zesde van de totale mobiliteitskosten te behelzen. Het overgrote deel van de kosten zaten hem in het woon-werkverkeer. Daar zat de crux. Terwijl je daar met het vergoedingsmechanisme en zelfs het parkeerbeleid prima op kunt sturen. Op dat vlak slimme oplossingen aanbieden, levert vaak meer op dan alleen het wagenpark onder de loep te leggen”.

Zeepkist

Dergelijke presentaties maken indruk, merkt ook consultant Valentijn van Unen van Optima. Althans, als alle disciplines binnen een bedrijf ook aan tafel zitten. Dus naast directie en een HR-manager ook de wagenparkbeheerder. Want om echt veranderingen te brengen in het mobiliteitsbeleid – en dan praat je al snel over gedragsverandering teweeg brengen bij werknemers – lukt alleen als dit breed wordt gedragen binnen een organisatie.

“Een directeur op een zeepkist die in de kantine verkondigd dat iedereen meer met de trein moet reizen, gaat natuurlijk niet werken. Eerst moet je inzicht krijgen in de mobiliteitsstromen. Wij kunnen na een mobiliteitsanalyse werknemers voorzien van een individueel reisadvies. Daarbij maken we ook de verschillende kosten inzichtelijk tussen de verschillende keuzes voor een bepaald vervoermiddel”, aldus Van Unen.

“Een directeur op een zeepkist die in de kantine verkondigd dat iedereen meer met de trein moet reizen, gaat natuurlijk niet werken”

Zo’n individueel advies komt nadat werknemers in bepaalde gebruikersgroepen of peer groups zijn ingedeeld. Bij werknemers met alleen woon-werkverkeer wordt gekeken naar de af te leggen afstand en de infrastructuur. Is er bijvoorbeeld een goede busverbinding? Werknemers met leaseauto’s zijn volgens Van Unen soms verbazingwekkend weinig zakelijk op pad. Voor de werkgever een dure manier om woon-werkkilometers te financieren. Misschien kunnen de ‘enkele’ zakelijke reizen slimmer worden gepland en met een deelauto worden afgelegd?

Van Unen: “Feit is dat veel bedrijven willen snijden in de wagenparkkosten en liefst ook in de zakelijke kilometers. Eén van onze klanten die vorig jaar nog zestig leaseauto’s had, heeft er nu nog maar 20. Maar daar zijn naast 20 pool- en deelauto’s ook enkele fietsen en E-Bikes bijgekomen en iedereen binnen het bedrijf heeft een mobiliteitspas voor het OV waarvoor betaald wordt als er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. De besparing is enorm.”

Laagdrempelig en simpel

Werknemers een laagdrempelig aanbod geven van diverse vervoersmodaliteiten. Daarachter een slim automatiseringssysteem voor de registratie en rapportage. Op die manier krijgen fleetowners dat ene mobiliteitsloket waar velen naar op zoek zijn. De Graaff benadrukt dat de geboden alternatieven voor de auto laagdrempelig en simpel moeten zijn. Daar helpt anno 2015 de techniek een belangrijk handje. De smart Phone met app zijn daarbij van cruciaal belang.

Maar een al te simpele voorstelling van zaken wil De Graaff ook weer niet geven. “Efficiënt mobiliteitsbeleid is meer dan de som van alle leasecontracten of de TCO van het wagenpark. Het gaat ook om vraagstukken wat je bijvoorbeeld in de WKR stopt, hoe je een mobiliteitskaart fiscaal inricht, of je apart een fietsregeling moet optuigen, en ga zo maar door. Het is complex en vergt een hoop kennis. De roep om outsourcen klinkt dan luider, tegelijkertijd wil je er als fleetowner wel grip op houden. Die complexiteit maakt het voor ons uitdagender. Leuker eigenlijk.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Optima

Gerelateerde links:

  • BOVAG: e-bike steeds vaker alternatief voor woon-werkverkeer
  • Regus: kosten woon-werkverkeer bijna verdubbeld
  • Duurzamer woon-werkverkeer kan 20% kosten besparen
  • Woon-werkverkeer levert Europeanen veel stress op
  • Nederland handhaaft zich als tweede op fileranglijst
  • Beroerd imago openbaar vervoer onder niet-gebruikers
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design