De 4-seizoenenband staat in de fleet- en leasesector volop in de belangstelling. Niet alleen vanwege onze zachte winters, maar doordat het aanbod groter en vooral beter wordt. Markleider in 4-seizoenenbanden Vredestein ziet haar Quatrac 5 als de perfecte band voor de privéleaseauto. Ook Michelin zegt de fleet- en leasesector erg blij gemaakt te hebben met hun nieuwe CrossClimate. Een gesprek over ‘finetunen’, de bandenwissel en de radiaalband (anno 1946).
Paul Eidhof, country manager Nederland van Apollo Vredestein, wil er geen misverstand over laten bestaan: de wissel tussen zomer- en winterbanden is de beste (lees: veiligste) optie voor de meeste leaserijders. Ook Michelin laat bij monde van marketingdirecteur Personenwagenbanden Martin Thiollier weten dat een bandenwissel tussen zomer en winterbanden in veel gevallen de beste oplossing blijft. Maar beiden merken verwachten toch veel van hun nieuwe 4 seinzoenenband die eerder dit jaar op de markt kwam. Vooral onder specifieke doelgroepen in fleet & leaseland.
Sneeuwvlok
Allereerst het verschil tussen de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate: die laatste mag volgens Thiollier niet worden geschaard onder de gewone 4-seizoenenbanden. Het heet officieel een zomerband te zijn die ook geschikt is voor gebruik onder winterse omstandigheden. Dat laatste betekent dat de band is uitgerust met een officiële wintermarkering: 3PMSF (het 3 Peak Mountain Snow Flake pictogram met 3 bergtoppen en een sneeuwvlok op de zijwand van de band). Deze markering geeft aan dat hij geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die ’s winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.
“Dit ‘finetunen’ is vaak een wezenlijk verschil tussen de verschillende aanbieders”
Nu zijn de eisen die aan de normeringen gesteld worden, overigens relatief laag, zegt Eindhof. Het 3PMSF is bijvoorbeeld een door de industrie bepaalde norm waarbij een band een test op een besneeuwde ondergrond succesvol moet volbrengen. De Quatrac 5 is, in tegenstelling tot de CrossClimate meer gefinetuned richting een winterband. Eidhof: “Dit ‘finetunen’ is vaak een wezenlijk verschil tussen de verschillende aanbieders. Wij doen dat iets meer richting winter om de band werkelijk in alle seizoenen goed te laten presteren . We hebben overigens ook de ‘zomerversie’ Quatrac light, maar hier is veel minder vraag naar. Die zullen we straks ook niet meer voeren. De nieuwste Quatrac 5 is wat ons betreft uiteindelijk het beste compromis.”
Stedelijk gebied
Toch hadden beide banden afgelopen winter in Nederland prima kunnen volstaan. Althans, voor mensen die niet op wintersportvakantie zijn geweest. “De ideale Quatrac-rijder is iemand die jaarlijks misschien hooguit 20.000 kilometer in Nederland rijdt en dan vooral in stedelijk gebied”, aldus Eidhof.
Bij Michelin spreekt men liever van een nieuwe oplossing dan van een nieuw product. Thiollier doelt daarmee onder andere op de mogelijkheden van deze nieuwe
band voor de fleet- en leasesector. Voor een flinke groep is deze band een uitkomst. “Uit oogpunt van total cost of ownership en fuel efficiency is de CrossClimate een prima oplossing voor mensen die niet in besneeuwde berggebieden rondrijden. En uit veiligheidsoverwegingen, waar werkgevers natuurlijk ook een rol in spelen als het gaat om zakelijke (lease)auto’s, is deze CrossClimate veruit te prevaleren boven het gebruik van zomerbanden in de winter.”
Explosief gestegen
Die focus op tco en benzineverbruik was voor Michelin dan ook reden de band meer te tunen richting zomers gebruik. Helemaal voor een land als Nederland, met
zijn milde zeeklimaat, is deze zomerafstelling gunstiger, beweert Thiollier. Hoe dan ook, de vraag naar 4 seizoenenbanden in Nederland is groeiende, weet Eidhof. Ook in de zakelijke markt. De groei is vorig jaar zelfs explosief gestegen: reed in 2013 nog amper 4% van de auto’s op 4-seizoenenbanden, vorig jaar was dat gestegen tot al bijna 8%. Die sterke groei heeft volgens Eidhof te maken met een belangrijke trend in leaseland: private lease. Eidhof: “De laatste tijd krijgen we veel vraag van aanbieders van private lease. Quatracs blijken de ideale banden voor menig privéleaseauto: het jaarkilometrage is meestal niet hoog, het zijn doorgaans stadsauto’s en er wordt scherp gelet op de tarieven terwijl er niet mag worden ingeboet op veiligheid.”
Hele politiecorpsen zweren er bijvoorbeeld bij
Daarnaast ontdekken steeds meer specifieke (zakelijke) doelgroepen de 4-seizoenenband. Hele politiecorpsen zweren er bijvoorbeeld bij. En ook zijn er flink wat thuiszorgorganisaties en zorginstellingen die de laatste jaren zijn overgestapt op de Vredestein Quatracs, al dan niet onder een privéleaseauto of eigen auto. Het personeel van dergelijke instellingen is veel onderweg, maar de afstanden zijn beperkt en altijd binnen een bepaalde regio. Voor al deze groepen is de all season band een prima compromis.
Ook Thiollier denkt dat de CrossClimate in de fleetsector een belangrijk deel van de markt gaat opeisen. Al met al reden om volgens de marketingman te spreken van een van de belangrijkste doorbraken sinds de introductie van de radiaalband in 1946. Een band die voor het eerst werd voorzien van een staalgordel. Ook dat was voornamelijk een technische doorbraak, iets wat de CrossClimate feitelijk ook is. De band is volgens een geheim recept tot stand gekomen. Michelin spreekt van een fusie van technologieën voor zomer- en winterbanden, iets wat tot die tijd onverenigbaar bleek. De band moet ook breken met het imago van de ‘oude’ all seasons banden. Die blijken namelijk altijd een waterig compromis te zijn tussen zomer- en winterband. “Waarbij vooral in de zomer zaken als remmen op droog wegdek, levensduur en brandstofverbruik duidelijk achter blijven ten opzichte van de échte zomerband.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)