Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De perfecte band voor de privéleaseauto”

dinsdag 15 september, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De 4-seizoenenband staat in de fleet- en leasesector volop in de belangstelling. Niet alleen vanwege onze zachte winters, maar doordat het aanbod groter en vooral beter wordt. Markleider in 4-seizoenenbanden Vredestein ziet haar Quatrac 5 als de perfecte band voor de privéleaseauto. Ook Michelin zegt de fleet- en leasesector erg blij gemaakt te hebben met hun nieuwe CrossClimate. Een gesprek over ‘finetunen’, de bandenwissel en de radiaalband (anno 1946).

Paul Eidhof, country manager Nederland van Apollo Vredestein, wil er geen misverstand over laten bestaan: de wissel tussen zomer- en winterbanden is de beste (lees: veiligste) optie voor de meeste leaserijders. Ook Michelin laat bij monde van marketingdirecteur Personenwagenbanden Martin Thiollier weten dat een bandenwissel tussen zomer en winterbanden in veel gevallen de beste oplossing blijft. Maar beiden merken verwachten toch veel van hun nieuwe 4 seinzoenenband die eerder dit jaar op de markt kwam. Vooral onder specifieke doelgroepen in fleet & leaseland.

Sneeuwvlok

Paul Eidhof, country manager Nederland van Apollo Vredestein

Paul Eidhof, country manager Nederland van Apollo Vredestein

Allereerst het verschil tussen de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate: die laatste mag volgens Thiollier niet worden geschaard onder de gewone 4-seizoenenbanden. Het heet officieel een zomerband te zijn die ook geschikt is voor gebruik onder winterse omstandigheden. Dat laatste betekent dat de band is uitgerust met een officiële wintermarkering: 3PMSF (het 3 Peak Mountain Snow Flake pictogram met 3 bergtoppen en een sneeuwvlok op de zijwand van de band). Deze markering geeft aan dat hij geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die ’s winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.

“Dit ‘finetunen’ is vaak een wezenlijk verschil tussen de verschillende aanbieders”

Nu zijn de eisen die aan de normeringen gesteld worden, overigens relatief laag, zegt Eindhof. Het 3PMSF is bijvoorbeeld een door de industrie bepaalde norm waarbij een band een test op een besneeuwde onder­grond succesvol moet volbrengen. De Quatrac 5 is, in tegenstelling tot de CrossClimate meer gefinetuned richting een winterband. Eidhof: “Dit ‘finetunen’ is vaak een wezenlijk verschil tussen de verschillende aanbieders. Wij doen dat iets meer richting winter om de band werkelijk in alle seizoenen goed te laten presteren . We hebben overigens ook de ‘zomerversie’ Quatrac light, maar hier is veel minder vraag naar. Die zullen we straks ook niet meer voeren. De nieuwste Quatrac 5 is wat ons betreft uiteindelijk het beste compromis.”

Stedelijk gebied

Toch hadden beide banden afgelopen winter in Nederland prima kunnen volstaan. Althans, voor mensen die niet op wintersportvakantie zijn geweest. “De ideale Quatrac-rijder is iemand die jaarlijks misschien hooguit 20.000 kilometer in Nederland rijdt en dan vooral in stedelijk gebied”, aldus Eidhof.

Bij Michelin spreekt men liever van een nieuwe oplossing dan van een nieuw product. Thiollier doelt daarmee onder andere op de mogelijkheden van deze nieuwe

Marketingdirecteur Personenwagenbanden Martin Thiollier van Michelin

Marketingdirecteur Personenwagenbanden Martin Thiollier van Michelin

band voor de fleet- en leasesector. Voor een flinke groep is deze band een uitkomst. “Uit oogpunt van total cost of ownership en fuel efficiency is de CrossClimate een prima oplossing voor mensen die niet in besneeuwde berggebieden rondrijden. En uit veiligheidsoverwegingen, waar werkgevers natuurlijk ook een rol in spelen als het gaat om zakelijke (lease)auto’s, is deze CrossClimate veruit te prevaleren boven het gebruik van zomerbanden in de winter.”

Explosief gestegen

Die focus op tco en benzineverbruik was voor Michelin dan ook reden de band meer te tunen richting zomers gebruik. Helemaal voor een land als Nederland, met

zijn milde zeeklimaat, is deze zomerafstelling gunstiger, beweert Thiollier. Hoe dan ook, de vraag naar 4 seizoenenbanden in Nederland is groeiende, weet Eidhof. Ook in de zakelijke markt. De groei is vorig jaar zelfs explosief gestegen: reed in 2013 nog amper 4% van de auto’s op 4-seizoenenbanden, vorig jaar was dat gestegen tot al bijna 8%. Die sterke groei heeft volgens Eidhof te maken met een belangrijke trend in leaseland: private lease. Eidhof: “De laatste tijd krijgen we veel vraag van aanbieders van private lease. Quatracs blijken de ideale banden voor menig privéleaseauto: het jaarkilometrage is meestal niet hoog, het zijn doorgaans stadsauto’s en er wordt scherp gelet op de tarieven terwijl er niet mag worden ingeboet op veiligheid.”

Hele politiecorpsen zweren er bijvoorbeeld bij

Daarnaast ontdekken steeds meer specifieke (zakelijke) doelgroepen de 4-seizoenenband. Hele politiecorpsen zweren er bijvoorbeeld bij. En ook zijn er flink wat thuiszorgorganisaties en zorginstellingen die de laatste jaren zijn overgestapt op de Vredestein Quatracs, al dan niet onder een privéleaseauto of eigen auto. Het personeel van dergelijke instellingen is veel onderweg, maar de afstanden zijn beperkt en altijd binnen een bepaalde regio. Voor al deze groepen is de all season band een prima compromis.

Ook Thiollier denkt dat de CrossClimate in de fleetsector een belangrijk deel van de markt gaat opeisen. Al met al reden om volgens de marketingman te spreken van een van de belangrijkste doorbraken sinds de introductie van de radiaalband in 1946. Een band die voor het eerst werd voorzien van een staalgordel. Ook dat was voornamelijk een technische doorbraak, iets wat de CrossClimate feitelijk ook is. De band is volgens een geheim recept tot stand gekomen. Michelin spreekt van een fusie van technologieën voor zomer- en winterbanden, iets wat tot die tijd onverenigbaar bleek. De band moet ook breken met het imago van de ‘oude’ all seasons banden. Die blijken namelijk altijd een waterig compromis te zijn tussen zomer- en winterband. “Waarbij vooral in de zomer zaken als remmen op droog wegdek, levensduur en brandstofverbruik duidelijk achter blijven ten opzichte van de échte zomerband.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: Michelin, Vredestein

Gerelateerde links:

  • Vredestein Quatrac 5: grip in alle seizoenen
  • Michelin CrossClimate: de drie technologieën
  • “De fastfitmarkt heeft behoefte aan een frisse wind”
  • Alphabet: meer winterbanden, meer schade
  • Eerste megacontract voor nieuwe Michelin CrossClimate
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design