Merendeel van werkgevers betaalt laadkosten personeel

dinsdag 25 februari, 2025

Zo’n 63 procent van de bedrijven vergoedt de laadkosten van hun werknemers. Bij werkgevers met leaseauto’s is dat percentage nog hoger, namelijk 75 procent. Dit en meer blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens.

Het onderzoek, uitgevoerd onder bijna 400 bedrijven, laat daarnaast zien dat 44 procent van de werkgevers actief de keuze voor een elektrische auto stimuleert.

 

Ayvens zegt tevreden te zijn over hoe werkgevers in Nederland de elektrische leaserijders faciliteren. “We zien dat veel werkgevers de laadkosten vergoeden en hen ook de mogelijkheid bieden om op kantoor te laden. Een derde maakt zelfs een laadpunt aan huis mogelijk”, aldus Sander Pleij, algemeen directeur van Ayvens Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat laden op kantoor  door 65 procent van de bedrijven wordt gefaciliteerd, oplopend tot 72 procent bij grote bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Publiek laden wordt mogelijk gemaakt door 39 procent van de bedrijven. Thuis een laadpunt laten installeren wordt door 30 procent van de bedrijven mogelijk gemaakt. Tenslotte wordt snelladen  door bijna de helft van de bedrijven (48 procent) vergoed.

Sturen op laadkosten

Vanwege de grote verschillen in laadkosten tussen publiek laden, laden op kantoor en thuisladen, zou je verwachten dat werkgevers actief sturen op laadgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de werkgevers hun personeel stimuleert om op kantoor te laden. Bij 26 procent van de werkgevers daarentegen ontbreekt iedere vorm van beleid of stimulans rondom laadinfrastructuur.

Daar laten werkgevers dus kansen liggen, zegt Pleij. “Het maakt financieel een enorm verschil of iemand laadt bij een snellader of thuis. Hoewel elektrisch rijden inmiddels breed geaccepteerd is in Nederland, staat actief sturen op laadkosten nog in de kinderschoenen.”

Volgens Pleij is transparantie hierin de eerste stap. Waar bij tankstations altijd duidelijk is wat je per liter betaalt, ontbreekt die helderheid bij laadpalen. Pleij: “Hier ligt nog een belangrijke taak voor aanbieders van laadpunten: door vooraf inzicht te geven in de laadkosten wordt het voor werkgevers en leaserijders eenvoudiger om slimme keuzes te maken.”

Eerder onderzoek van Fleet Support liet ook zien dat er nog weinig sturing is op het energieverbruik van EV’s. Voor fleetowners is laadinfrastructuur een soort blackbox, betuigde eerder Arie Brundel van Fleet Support tegenover TrendsinAutoleasing.

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerde achtergrond-artikelen